Nieuwsbrief oktober 2023

De afgelopen maand stond natuurlijk voornamelijk in het teken van de jubileum-dag op 23 september. Daarover later.

We begonnen met een totaal nieuwe opzet voor de openingsavond. Iedereen die foto’s o.i.d. had over de afgelopen zomer kon iets vertellen en laten zien. Een flink aantal leden maakte hier gebruik van. Maar het was niet alleen vissen wat de klok sloeg,
Jan Bol nam ons mee in de wereld van de imkerij. Een heel fascinerend verhaal. En met een hapje en een drankje erbij werd het zo niet alleen behoorlijk laat, maar vooral heel gezellig.
Deze manier van openen van het seizoen bleek voor iedereen voor herhaling vatbaar.

De bindavond hierna stond al in het teken van onze dag bij de Berenkuil. De mop-fly werd gebonden en die moest het volgens Ad 2 dagen later absoluut gaan doen voor de vliegvissers. En dat lukte, er werden heel wat forellen gevangen op deze vlieg.

En ja dan die zaterdag. Ik kan hier nu wel een heel lang en enthousiast verhaal over schrijven, want het was een geweldig mooie dag, met behoorlijk wat gevangen vis, enz. enz. Maar kijk binnenkort eens op onze website. Pim zal een keuze maken uit de talloze foto’s van die dag en die bovendien voorzien van wat tekst. Wel nog vermeldenswaardig: niet alleen vliegvissers, maar ook karper- en witvissers wisten deze dag hun vissen te vangen.

Normaliter gebruik ik de nieuwsbrief vooral om terug te kijken op de afgelopen maand en vooruit naar de komende activiteiten. Deze keer ook eens wat anders. Begin augustus hoorden we van de vissterfte in de Biltse Grift (één van “onze” viswateren). Bij de waterzuivering in de Bilt was wat fout gegaan, met als gevolg een massale vissterfte. Inmiddels zijn we als vereniging in gesprek met diverse instanties om te kijken wat er gedaan kan en moet worden. Eventueel visuitzetting.

Onlangs heeft de Partij voor de Dieren in Amsterdam geprobeerd het vissen daar te verbieden. Door heel veel sportvissers is hier actie tegen gevoerd. En met succes. Voorlopig althans. Ook in Utrecht heeft deze partij al een aantal keren geprobeerd onze sport de nek om te draaien. Eveneens voorlopig zonder succes. Nu was afgelopen week Amersfoort aan de beurt. Weerhaak loos en loodvrij vissen boven de 15 gram is nog prima te verteren, maar nieuw water niet meer toe laten als viswater is weer een stap richting een totaal visverbod.
Waarom schrijf ik dit? In november zijn er verkiezingen voor de 2e kamer. Denk bij het stemmen eens aan bovenstaande. En niet alleen jij maar laat ook je omgeving weten wat er speelt rondom de één na grootste sport van Nederland.

Nu weer Hsv de Bilt.
Op donderdag 12 oktober hebben we een workshop:
Meten is wegen, door Hans Bock en Bert Krielaart.
Tijdens deze workshop gaat Hans ons eerst iets vertellen over de verschillende definities van acties, snelheid en aftma’s van hengels en lijnen. Wat betekent dit vis technisch.

Dan de praktijk:
Na eventuele vragen worden de meegebrachte hengels gemeten en de lijnen gewogen door Hans en Bert.
Wat is de echte # , de echte actie en snelheid van jouw hengel?
De lijnen worden gewogen. Is de # van je lijn zoals jij denkt dat het is en klopt dat in combinatie met je hengel? Op een A4tje krijg je uitslagen mee.
Ook leer je tijdens deze workshop hoe je zelf kunt meten en wegen.
Iedereen mag 1 hengel en 1 lijn meebrengen. Zijn er te veel hengels/lijnen om op deze avond te meten, zal er geloot worden.

Twee dagen later: zaterdag 14 oktober. De gehele dag (incl. lunch) gaan we op een wel heel bijzondere manier samen vissen. Meer vertel ik er nu niet over. Kom om 10.00 uur naar de Grund en laat je verrassen. We gaan vissen op een manier zoals de meesten van jullie waarschijnlijk nog niet eerder hebben gedaan. Het enige wat je mee hoeft te brengen is een onthaker en afhankelijk van het weer, warme- en/of regenkleding. I.v.m. de lunch is het wel gewenst dat je je van tevoren even aanmeldt. Mail, app of bel.

Op de bindavond van 19 oktober gaan we een droge vlieg binden die het naar de mening van Ad vrijwel altijd doet en zeker op de Duitse rivieren en de forellenput.
In dit geval wordt het de Ballonkop sedge.
Het is een niet al te moeilijke vlieg om te binden en vrijwel voor iedereen stap voor stap goed te binden.

Hiervoor heb je nodig...
  • Haak: Gamagatsu F116 # 12 (aanwezig)
  • Fluo yellow Yarn c.q. groen binddraad voor het kontje.
  • Zwart binddraad.
  • Stripje 4 mm flyfoam yellow.
  • Hazendubbing
  • Hertenhaar

Op onze website een uitgebreide uitleg voor het binden van deze vlieg:
/vliegvissen/bindpatronen/2023/ballonkopsedge-gebonden-op-19-oktober-2023.html

Voor alle vliegvis- en bindmateriaal krijg je tot december 20% korting bij onze sponsor Exclusive Flyfishing, Karel Doormanlaan 50, 1403 TN Bussum. Daarna stopt Peter er helaas mee.

Dan hieronder de agenda zoals die op dit moment bekend is:
30 september. Bij de opening van het nieuwe clubhuis van Hsv de Reiger in Vianen geven Ad en ondergetekende informatie over vliegvissen. Van 13.00 – 17.00 uur is iedereen van harte welkom.
12 oktober, Hans Bock en Bert Krielaart, Workshop meten is wegen
14 oktober, Laat je verrassen. Kom om 10 uur naar De Grund. Inclusief lunch.
19 oktober, bindavond met Ad. Ballonkopsedge.
9 november Rudy van Duynhoven, ultralicht vliegvissen
16 november, bindavond met Ad
14 december Henk van Bork, zalmvliegen
21 december, bindavond met Ad

En ook nu weer, op onze clubavonden geldt nog steeds; koffie/thee (met een koek(je) staan klaar en we beginnen om 20.00 uur.

Ik wil nog eens benadrukken dat alle avonden voor iedereen toegankelijk zijn.
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is nog steeds:
Soc. Cult. Centrum De Grund, De Poort 79, Houten.