De Booby gebonden op 15 februari 2024

Hallo clubvrienden/vliegbinders.

Hier alweer het 2e bindpatroon voor de bindavond van 2024, en wel op donderdag 15 februari 2024.

Ik heb deze keer gekozen voor een redelijk eenvoudig te binden vlieg. Ik denk voor een ieder te binden.
Deze vlieg, De Booby, is uitermate geschikt om hiermee in de wintermaanden aan de zinklijn op de forellenplas een forel te haken!

We hebben in januari 2021, op de club de snakefly gebonden en de berichten die ik daarna kreeg over de vangsten met die vlieg waren allen zeer positief.
De Bobby is wel geen snakefly, maar wordt ongeveer op dezelfde wijze gevist.
Geknoopt aan de leader, ongeveer een meter 20/00 fluorcarbon, langzaam laten afzinken naar de gewenste diepte en in tegenstelling tot de snakefly wordt de booby langzaam binnengevist.

Hebben we de juiste diepte gevonden, dan is de booby dodelijk
Mijn favoriete kleur is pink en fluogroen.

Wat hebben we nodig om de booby te binden?..
  • De haak: TMC 5262 # 10.
  • Binddraad GSP Kleurloos.
  • Groene en/of pinkroze zonkerstrip. De fluokleuren zijn top.
  • Booby tubes kleur groen 5 mm.
  • Chenille Fluo Chartreuse 120 UV large van Textreme.
  • Eventueel een mini drupje secondelijm.
  • Zie hieronder een overzicht met de bindmaterialen

We gaan de Booby binden.
We knijpen de weerhaak plat en zetten de haak in de vice.
Vervolgens wikkelen we het binddraad vanaf het haakoog naar de haakbocht:

Hierna knippen we een plukje haren uit de zonkerstrip voor de staart.
Mocht er onderhaar in het plukje zitten, kam dit er dan zoveel mogelijk uit.
We binden hierna dat plukje haar boven de haakbocht naar achteren in:

Vervolgens knippen we een stukje van zo’n 15 mm Bobby Tubes af, knippen de randjes in vorm en binden dit in het midden op de haaksteel vast achter het haakoog zodat er twee mooie gelijke bolletjes ontstaan. Kan met een mini drupje secondelijm gezekerd worden:

Op de bindavond gaan we dit stap voor stap doen voor diegene die daar wat moeite mee hebben:

Hierna brengen we het binddraad naar de haakbocht, knippen een stukje chenille af en
binden de Fluo Chenille in:

Vervolgens wikkelen we dit slag voor slag mooi tegen elkaar naar het haakoog waarbij we ervoor zorgen dat bij elke slag de fibers van de chenille naar achteren gestreken worden:

Vervolgens binden we de wikkelingen af knippen het restant af en binden de booby af:

Klaar is de Booby
Veel plezier met het binden van deze booby en vang ze.
Tot op de bindavond van 15 februari 2024, groet Ad Werdekker.