de Sculpin gebonden op 17 november

Hallo club vrienden/vliegbinders.
Hierbij weer een nieuw bindpatroon en wel voor de bindavond van 17 november 2022.
Op de bindavond gaan we een Sculpin binden die heel goed ingezet kan worden voor het vissen op bv. Baars met een zinklijn over de bodem van bv de rivierplassen, de rivier zelf en op het OVM.
Veel bindplezier!

Wat hebben we nodig?..
  • Haak: Tiemco 8089 # 6
  • Sterk binddraad bv Gsp.
  • Zilverkleurige Spectra dubbing van bv. Hands of Mini Crystal Chenille Pearl voor het lijfje.
  • Bruine cq roestkleurige zonkerstrip of kleur naar keuze bv groen, ongeveer 5mm breed.
  • Bruin hertenhaar.
  • Flankveertjes voor de borstvinnen.
  • 3D oogjes ongeveer 4 mm.
  • UV Clear Finisch.
  • Zwarte watervaste viltstift voor de streepjes op de zonker.

We gaan binden..
We zetten de haak in de vice en wikkelen het binddraad naar het begin van de haakbocht.
Vervolgens zetten we de dubbing op de draad en wikkelen de dubbing of de Chenille om de haaksteel tot op een cm van het haakoog:

Vervolgens nemen we een stukje zonkerstrip en prikken dit op de haaksteel zodanig dat de punt van de haak vanaf de onderzijde van de zonkerstrip inprikt. We laten hierbij 3 cm achter de haak uitsteken:

Nu trekken we de zonkerstrip over de dubbing naar het haakoog. We deponeren een heel klein drupje secondelijm op de plaats waar de dubbing stopt en binden hier de zonkerstrip stevig op vast. Het restant knippen we af:

Vervolgens klemmen we de grootste klem van het MPJ-set op een stuk zonkerstrip en knippen dit stuk los van de huid.
Hierna maken wij een dubbinglus en brengen de klem met de haren uit de strip tussen de dubbinglus:

Dan tollen we de lus goed rond en wikkelen de streng met een aantal slagen om de haaksteel op de plaats waar de ingebonden zonkerstrip eindigt:

Dan prepareren we twee flankveertjes uit een fazantenskin voor de zgn. borstvinnen van de sculpin:

Aan beide zijden binden wij een veertje in tegen de zonkerkraag, we binden ze schuin naar achteren in:

Vervolgens wikkelen we op het laatste kale stukje haaksteel naar het haakoog een kopje van hertenhaar. We wikkelen net zo lang kleine plukjes hertenhaar op de haaksteel tot hij mooie rond en vol is:

Hierna scheren wij met een scheermesje het ruige kopje hertenhaar tot hij mooi kegelvormig is:

Als laatste prikken wij een geselecteerd 3D oogje op de dubbingnaald en brengen een drupje UV Clear Finisch op de achterzijde van het oogje. Met de naald zetten wij het oogje op het geschoren kopje. Gelijk op de goede plek zetten is hierbij belangrijk. Het uitharden van de UV Finisch doen we met het bekende blauwe UV-lampje:

Al met al een heel aardige vlieg om te binden.

We vissen de Sculpin aan een zinklijn voor de Baars tegen de bodem en dan langzaam binnen vissen. Denk ook aan de interessante lezing van Hans Bock die met heel veel succes de sculpin inzette op het OVM.

Natuurlijk kan hij ook gevist worden op elk ander forelwater.

Veel plezier met het binden en vissen!

Vriendelijke groet Ad Werdekker.