De Muddler, gebonden op 18 januari 2024

Hallo clubvrienden/vliegbinders.

Het bindpatroon voor de volgende bindavond op donderdag 18 januari 2024, is een Muddler.
Een Muddler is een oppervlakte streamertje dat al strippend met korte of lange rukjes door de waterspiegel binnengevist wordt.

De aanbeten op bv. de forellenvijver zijn in de regel zeer spectaculair.
Tijdens het binnenstrippen zien we de boeggolf van de forel al achter de Muddler aankomen met een knalharde aanbeet als gevolg. Zeer de moeite waard er eens een te binden en er een paar van in je vliegen doos te hebben!

Muddles kunnen in verschillende maten worden gebonden, waarbij de wat kleinere muddlers veelal met marabou gebonden worden. De iets grotere zo’n 8 a 10 cm groot worden veelal met een zonkerstrip als staart gebonden. Natuurlijk kan de kleine versie ook met zonkerstrip gebonden worden. De kleur van de bindmaterialen zijn voor een ieder naar keuze.
De Muddler die wij op de 21e december gaan binden is er een van ongeveer 3 a 4 cm lang.

Wat hebben we nodig om deze Muddler te binden?..
  • Binddraad zwart, bij voorkeur GSP. Dit om de wikkeling wat aan te kunnen trekken.
  • Haak TMC 5212 # 8
  • Aantal fibers uit de nekveer van de goudfazant voor de staart.
  • Uni Mylar zilver, stripje voor het bekleden van de haaksteel.
  • Plukjes maraboufibers uit een marabouveer voor de vleugel, de kleur naar eigen inzicht. Bij voorkeur een donkere kleur.
  • Koperdraad voor een ribbing voor het verstevigen van het zilveren lijfje.
  • Hertenhaar voor het binden van het kopje.

We gaan de muddler binden..

We knijpen de weerhaak van de gekozen haak plat en zetten de haak in de vice.
Vervolgens wikkelen we het binddraad van voor naar achteren op de haaksteel.
Hierna binden we aan het eind van de haaksteel een stripje zilveren Mylar in:

Vervolgens selecteren we een bosje 8 a 10 stuks fibers uit de nekveer van de goudfazant en binden deze als staart naar achteren in:

Dan wikkelen we een mooi zilveren lijfje van het stripje Mylar over de haaksteel van achteren naar voren en binden dit op een ongeveer 8 mm voor het haakoog af en knippen het restant weg:

Voor het verstevigingen van het lijfje kunnen we nog een ribbing van koperdraad inbinden.
Hierna knippen we een bosje maraboufibers uit een marabouveer en maken een mooi bosje als vleugeltje, wat we boven op de haaksteel op ongeveer 8 mm van het haakoog naar achteren vastbinden. We binden dit zodanig in dat de achterzijde gelijk komt te liggen met het eind van de staartfibers en knippen het vooruitstekende restant strak af:

Hierna knippen we een bosje hertenhaar van de huid, ontdoen dit van de onderwol en kloppen de puntjes in de hairstacker gelijk.
Dit eerste bosje hertenhaar binden we tegen het vleugeltje op het nog kale stukje haaksteel in met de puntjes naar achteren. We zorgen er hierbij voor dat de verdeling rond de haaksteel mooi gelijk is door de eerste wikkelingen wat losjes te winden en het hertenhaar mooi te verdelen:

Is het mooi verdeelt dan trekken we het binddraad strak aan zodat het vooruit stekende deel hertenhaar mooi overeind gaat staan:

Hierna wikkelen we nog een paar kleine bosjes hertenhaar vast op de haaksteel zodat de haaksteel goed tot het haakoog gevuld is en binden de Muddler af:

Vervolgens knippen of scheren we met een scheermesje het kopje mooi in vorm waarbij we er voor zorgen dat de puntjes van het eerstgebonden bosje hertenhaar nog mooi intact blijven. Zie de foto van het eerst ingebonden bosje hertenhaar:

Ik zie jullie graag op de bindavond van 21 december dan gaan we deze Muddler samen binden.
Bind en vang ze!

Vriendelijke groet Ad Werdekker.