Nieuwsbrief november 2020

Twee maanden van het seizoen 2020-2021 zitten erop. Daarbij hebben we gemerkt dat we ons perfect aan de corona regels kunnen houden. Door de grotere ruimte, iedereen een eigen tafel waardoor er meer dan 1,5 meter afstand is tussen de aanwezigen (ook tijdens presentaties), mondkapjes op bij het lopen naar en van je eigen plek, desinfecterende middelen, koffiedrinken niet meer aan de bar maar gepresenteerd op een aparte tafel. En het allerbelangrijkste …. iedereen houdt zich eraan!

Door het wegvallen van de presentatie van Jo Hendrix waren er een tweetal bindavonden. Eerst de Griffith Gnat, een heel mooi droog vliegje, waarvan ik uit eigen ervaring kan vertellen dat het een absolute vanger is.

De tweede bindavond werd er een Tsjech Nymf gebonden, iets moeilijker v.w.b. bindtechniek, maar het lukte iedereen toch om met een paar mooie exemplaren naar huis te gaan.
Doordat we inmiddels de techniek goed in de vingers hebben om dat wat Ad aan het binden is prima op een groot scherm te tonen, maakt het de binders makkelijker alles te volgen. En natuurlijk de zeer duidelijke uitleg van Ad daarbij.

Komende maand is er eerst een bindavond en wel op donderdag 12 november aanvang 19.30 uur. Ad Werdekker heeft deze keer een Daddy Longleg (langpootmug) op het programma staan. Een insect dat je momenteel in groten getale in de natuur tegenkomt en het bijvoorbeeld op de forellenputten uitstekend doet.
Ad zelf noemt het een najaar killer!

De vlieg lijkt moeilijk te binden met z’n lange pootjes, de externe body en de vleugeltjes maar stap voor stap is het ook voor de beginner goed te doen. Een uitdaging dus.
Wat hebben we nodig om de Daddy Longlegs ( DL ) te binden?..

• Een niet te dunne naald, ongeveer 5 cm lang.
  • Dun zwart binddraad.
  • Haak: TMC 900 bl. #12. (je weet het inmiddels, die krijg je weer gratis van Hsv de Bilt)
  • Dun hertenharen fibers minimaal 3 à 4 cm lang.
  • Fazantenstaart fibers bruin of zwarte/bruine dunne flexibele borstelharen voor de pootjes. ( 6 stuks ) de fibers zijn het beste te knopen met behulp van een pincet.
  • Pootjes gaan we op de bindavond knopen.
  • Omdat de fibers uit de fazantenstaart nogal kwetsbaar zijn, gaat Ad’s voorkeur uit naar de borstelharen. Ad brengt deze mee naar de komende bindavond. Bekijk zelf wat je voorkeur heeft. De pootjes op de foto’s (zie website) zijn van borstelhaar.
  • Veerpuntjes voor de vleugels. Mooiste veertjes zijn de Blue Dun kleur. Ad gebruikt Grizzlypuntjes.
  • Hackleveertje voor het lijfje, eveneens Grizzly. Let op de haakmaat # 12.
  • Om de hertenharen mooi om de naald te positioneren is het handig het buisje van een balpen te gebruiken. Zie foto 5 op de website met het blauwe hulpstukje.
Voor een uitgebreid bindpatroon met foto’s zie de site van Hsv de Bilt:
/vliegvissen/bindpatronen/bindpatroon-daddy-longlegs-gebonden-november-2020.html

Een week later op donderdag 19 november komt Marco Kraal. Wie kent hem niet. Regelmatig op zondagochtend op VisTV nu dus bij ons!

In september was hij helaas door trieste familieomstandigheden niet in staat te komen. Op het moment dat ik deze nieuwsbrief schrijf weet ik nog niet precies wat het onderwerp van de avond is. Wel weet ik dat Marco heel erg enthousiast is en heel graag komt. We laten ons dus verrassen. Maar een prima avond wordt het zeker, daar ben ik van overtuigd.

Nu het snoekseizoen ook weer is begonnen, is het misschien goed om nog eens te vertellen dat leden van onze vereniging 10% korting krijgen bij Smartlures (Marc Zitvast) in Soesterberg. Een zaak die werkelijk alles heeft voor het vissen op roofvis. https://smartlures.nl/

En hier ook alvast de gegevens voor december:
  1. 10 december: Hans Bock, Oostvoornse Meer
  2. 17 december: Bindavond

De presentatie-avonden beginnen om 20.00 uur, de bindavonden om 19.30 uur.
En zoals gebruikelijk; koffie/thee (met een koekje) staan klaar.
De bindavonden zijn ook voor niet-binders uitermate interessant en gezellig.
Ik wil nog eens benadrukken dat deze avonden voor iedereen toegankelijk zijn, zeker de presentaties zijn er voor alle vissers.
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

3991 DX Houten.

Coronaregels:

We moeten ons uiteraard aan de corona-regels houden. We hebben inmiddels de ervaring dat we met die regels prima kunnen omgaan.
-Bij binnenkomst zal gevraagd worden of je coronaverschijnselen hebt (koorts, verkouden, enz.). Maar ik neem aan dat iedereen zo verstandig is thuis te blijven als hij of zij maar het geringste vermoeden heeft dat het niet goed is.
-Ook staat er een desinfecteringsmiddel bij de ingang.
-En er wordt een lijst bijgehouden van de aanwezigen. Breng een mondmasker mee.
-Door de grotere ruimte kunnen we ruim de 1,5 meter in acht nemen.

En dit alles is onder het voorbehoud dat e.e.a. natuurlijk weer aangepast kan worden zodra er wijziging in de corona-situatie komt, zowel positief als negatief.