snoekstreamer gebonden op 15 december 2022

Hallo clubvrienden/vliegbinders,

Voor de bindavond van 15 december 2022, staat er een snoekstreamer op het programma:

In tegenstelling tot de streamer die we vorig jaar gebonden hebben, een mooie slanke streamer, deze keer een streamer die door zijn vorm in het water voor herrie/drukgolf zorgt.
Een snoek registreert op afstand drukgolfbewegingen die op afstand en zeker in wat ondoorzichtig water een tricker kan zijn.

Wat hebben wij nodig?..
  • Haak: Partridge # 6/0
  • Stevig binddraad bv. Gsp.
  • Twee kleuren bucktail kleur naar keuze.
  • Veren uit een skin, zie foto, zijn veelal de veren waar weinig mee gedaan wordt.
  • Glitterdraden.
  • Enkele drupjes secondelijm.
  • 3D-ogen 6-10 mm
  • UV-finisch voor het kopje met bijbehorende lampje.

We gaan binden..
We zetten de haak in de vice en wikkelen het binddraad van het haakoog naar de bocht:

We knippen een toef bucktail van de huid en binden deze aan het eind van de haak op de haaksteel. Wikkel het binddraad hierbij op ongeveer 1 cm van het eind stevig vast zodat er een kraagje ontstaat wat mooi overeind moet komen te staan:

Hierna twee veren van de skin inbinden en 8 tot 10 glitterdraden naar achteren inbinden:

Vervolgens weer een toef bucktail afknippen.
Het inbinden van de toef doen we andersom met de afgeknipte bucktailharen tegen de reeds ingebonden haren zodat er weer een kraagje ontstaat. Goed stevig inbinden dan gaan de haren mooi overeind staan:

Hierna de naar voren uitstekende haren naar achteren wrijven zodat ze schuin naar achteren komen te staan en met een aantal wikkelingen strak tegen de haren het bosje in model binden:

Nu weer twee veren en glitterdraden naar achteren inbinden:

De binding met een drupje secondelijm zekeren.
De voorgaande stappen met het inbinden van een toef bucktail herhalen we met weer dezelfde kleur.
Naar gelang de lengte van de haaksteel doen we dit nogmaals maar dan met een andere kleur naar keuze. In mijn geval oranje:

Als we op ongeveer een cm van het haakoog zijn, afhankelijk van de maat van de 3D-ogen, plakken we de ogen aan weerszijde tegen de haaksteel.
Dit gaat makkelijk door een drupje UV-Finisch aan de achterzijde van het oog te leggen en de haak op z’n zijkant te draaien en het oog zo op de steel te plakken. Zit het oog goed, dan even uitharden met het UV-lampje. Vervolgens het andere oog op dezelfde wijze aan de andere zijde van de haaksteel plakken.
Hierna de ruimte tussen de ogen opvullen met UV-Finisch en uitharden:

Let er op dat we bij het aanbrengen van de UV-Finisch dat we de haak om z’n as draaien zodat we geen druiper krijgen.
We kunnen de streamer in verschillende kleuren bucktail binden;

Veel bindplezier met deze snoekstreamer, tot op de bindavond!