Nieuwsbrief januari 2024

Een nieuw jaar staat voor de deur. In de vorige nieuwsbrief heb ik al een beetje teruggekeken op het afgelopen jubileumjaar. In het jaarverslag dat we tijdens de Algemene Vergadering in maart behandelen een volledige terugblik.

Maar eerst, mede namens de andere bestuursleden, wil ik iedereen een gezond, gelukkig en natuurlijk visrijk 2024 toewensen. Een jaar waar weer van alles op het programma staat!
Te beginnen met de nieuwjaarsbijeenkomst op donderdag 11 januari. Zoals al heel wat jaartjes gebruikelijk met een (gratis) verloting, een 2e handsbeurs (neem mee wat je nier meer nodig hebt en waar je iemand anders misschien nog gelukkig mee kunt maken) en natuurlijk zal er ook voor de inwendige mens gezorgd worden.
Een tip; eet vooraf niet te veel. En …. Bram Zanis komt ons aan de hand van foto’s iets vertellen van zijn deelname aan het WK Masters in BC Canada!
Kortom, hier wil je bij aanwezig zijn!
Ook om eventueel nog te overleggen over ons lange weekend Kyllburg. Ik denk dat dat weekend een grote happening wordt. Deze keer een dag langer en met heel veel meer viswater tot onze beschikking.

Een week later, 18 januari, komt Ad, als hij weer wat opgeknapt is, de vlieg voorbinden die in december op het programma stond, de Muddler.

Wat hebben we hiervoor nodig?....
  • Binddraad zwart, bij voorkeur GSP. Dit om de wikkeling wat aan te kunnen trekken.
  • Haak TMC 5212 # 8 (is aanwezig)
  • Aantal fibers uit de nekveer van de goudfazant voor de staart.
  • Uni Mylar zilver, stripje voor het bekleden van de haaksteel.
  • Plukjes marabou-fibers uit een marabou-veer voor de vleugel, de kleur naar eigen inzicht. Bij voorkeur een donkere kleur.
  • Koperdraad voor een ribbing voor het verstevigen van het zilveren lijfje.
  • Hertenhaar voor het binden van het kopje.

Op onze website staat een uitgebreide uitleg voor het binden van deze vlieg.
/vliegvissen/bindpatronen/2023/de-muddler-gebonden-op-21-december-2023.html

Nog even terug naar de afgelopen maand. Henk van Bork bond een zalmvlieg voor. Henk is beroemd om zijn zalmvliegen. Velen worden in een mooi lijstje aan de muur gehangen.
Een week later was Mark Roovers zo bereidwillig om voor Ad in te vallen en een heel mooi Nayat-streamertje te bouwen. Geschikt voor heel veel soorten vistechnieken.

De snoeken-dag moest helaas opnieuw worden gecanceld, te slecht weer en nog steeds heel bruin water. Maar we gaan het zeker nog een keer proberen.
Wat wel doorging was het “meten is weten”. Robert Agterberg was onze gastheer. Met de door Perry en Chris gemaakte meetinstrumenten werden er heel wat hengels maar ook lijnen gemeten en gewogen. Soms met heel teleurstellende resultaten. Robert nogmaals bedankt voor je gastvrijheid!

Onze sponsor Exclusive Flyfishing is er inmiddels mee gestopt, maar heeft op het scheiden van de markt nog een prachtig pakket bindmateriaal geschonken. Dit is verdeeld in pakketjes en zal op 11 januari worden verloot.

Dan hieronder de agenda zoals die op dit moment bekend is:
  • 11 januari, Nieuwjaarsbijeenkomst met een hapje en een drankje, een verloting, een 2e handsbeurs en een kleine fotopresentatie door Bram.Zanis
  • 18 januari, bindavond met Ad. De Muddler dus.
  • 8 februari, presentatie en evt. binden door Big Streamers (Dennis en Sander).
  • 15 februari, bindavond met Ad
  • 14 maart, Algemene Leden Vergadering, details volgen
  • 14 – 17 juni weekend Eifel.
En ook nu weer, op onze clubavonden geldt nog steeds; koffie/thee (met een koek(je) staan klaar en we beginnen om 20.00 uur en iedereen is weer van harte welkom!

Het adres is nog steeds:
Soc. Cult. Centrum De Grund,
De Poort 79
Houten.

N.B. Op woensdag 31 januari is er bij Hsv de Reiger in Vianen (Langeweg 2A) een lezing over vissen in de Noorse fjorden. De toegang is gratis. Inloop vanaf 19.15 uur. Ze beginnen om 19.30 uur. Aanmelden voor 17 januari via info@hsvdereiger.nu. Ook leden van Hsv de Bilt zijn van harte welkom.

Vriendelijke groet,
Henri.oostendorp@gmail.com