Adams Dry Fly mei 2021

Geachte clubleden, vliegbinders.

Hier het bindpatroon voor de bindavond van 27 mei 2021, met de bijbehorende fotoreportage. Deze keer op speciaal verzoek de “Adams Dryfly”:

De Adams DryFly is en echte klassieker, een droge vlieg en een vanger die het zeker gaat doen op rivieren waar forellen zwemmen en op de forellenput.

In de fotoreportage heb ik de vlieg gebonden op een TMC 102 Y # 15. Er zijn natuurlijk meerdere droge vlieghaakjes die daarvoor geschikt zijn.
Hij kan wel iets groter gebonden worden maar mijn mening komt hij op de wat kleinere haak wat beter tot z’n recht komt.

Wat hebben wij voor het binden van de “Adams”nodig en hoe gaan we deze binden?
  • Haak: TMC 102 Y # 15 of haak naar keuze.
  • Binddraad: crèmekleurig UNI-threat 8.0.
  • Voor de staart: Coq de Leonfibers of fibers van een lichte hackleveer.
  • Het lijfje van grijze DryFly-dubbing.
  • De vleugeltipjes: puntjes van een grizzly hackleveertje.
  • Hackle: grizzly en bruine hackleveren, de maat in overeenstemming met de haakmaat.

We gaan aan de slag.
We zetten de haak in de vice en wikkelen het binddraad op de haaksteel naar de haakbocht en parkeren de draad voor de bocht:

Vervolgens selecteren we een paar fibers voor de staart en binden dit in op de haaksteel. Let er op dat het plukje fibers niet langer is dan de haaksteel. Het restant van de fibers knippen we na het inbinden weg:

Hierna selecteren we twee veerpuntjes van een grizzly hackleskin en trekken die los:

We prepareren de veertjes door de fibers tegendraads naar beneden te wrijven tot de veerpuntjes groot genoeg zijn om op de haaksteel te worden ingebonden, zodat er twee vleugelpuntjes naar voren op de haaksteel liggen:

Let er op dat bij het inbinden van de veerpuntjes er een paar millimeter overblijft tussen het haakoog en de veerpuntjes. Dit voor de later in te binden hackle.

Hierna nemen we de veerpuntjes vast, trekken ze voorzichtig omhoog en binden de draad met een aantal wikkelingen net voor de veerpuntjes op de haaksteel zodat de veerpuntjes mooi overeind gaan staan. Na het stevig inbinden knippen we de restanten weg.

Vervolgens dubben we een klein plukje grijze DryFly-dubbing op de draad en wikkelen hier een lijfje van op de haaksteel van de haakbocht naar de veerpuntjes:

Hierna selecteren we twee hacleveertjes voor de hackle. Als eerste een bruine hackleveer en als tweede een grizzly hackleveer.
We binden deze in tussen het haakoog en de veerpuntjes vast met een a twee slagen net achter de veerpuntjes:

Vervolgens hackelen we de veertjes één voor één, we beginnen met de grizzly, van net achter de veerpuntjes naar voren en binden ze ook één voor één af:

Hierna binden we de vlieg af en zekeren we de binding met een mini druppeltje lak:

Heel veel bindplezier en hopenlijk gaan we deze vlieg op de bindavond van 27 mei as in ons clubgebouw gezamenlijk binden.
Blijf gezond en tot op de bindavond!

Ad Werdekker.