Windevlieg, gebonden op 25 mei

Hallo clubvrienden vliegbinders.
Op de bindavond van donderdag 25 mei gaan we een vlieg binden speciaal gericht op de visdag van 3 juni waarop wij in clubverband in de Lek op de Winde gaan vissen.

Deze vlieg, soortgelijk, zag ik in het laatste VNVblad in een artikel van Andre Miegies over het vissen op de Winde.
Het patroon sprak mij wel aan en weet ook zeker dat hij het heel goed KAN doen op de Winde. Bij deze heb ik de vlieg dan ook de A M Windevlieg genoemd. Ere wie ere toekomt nietwaar?!

Wat hebben we nodig om de windevlieg te binden?..
  • Haak: TMC 5262 # 8
  • Rood stevig binddraad.
  • Middeldun koperdraad.
  • Uni-Mylar Pearl
  • Rode Yarn.
  • Zwarte hackleveer voor de fibers van de staart en de hackle van de kraag. Voor de kraag kan ook een mooie grote hennen hackleveer.

We gaan binden..

We zetten nadat we de weerhaak hebben platgeknepen de haak in de vice.
Vervolgens zetten we rood binddraad op de haaksteel en winden dit naar de haakbocht:

Hierna selecteren we een bosje fibers uit een grote zwarte hackleveer voor de staart.
Deze fibers binden we boven op de haaksteel naar achteren in:

Vervolgens binden we een stukje rood koperdraad in:

Hierna een stripje Uni Mylar Pearl:

Het stripje Mylar wikkelen we rond de haaksteel voorzichtig naar voren tot 3 a 4 mm van het haakoog:

Hierna wikkelen we tegendraads het koperdraad als een ribbing naar voren eveneens tot 3 a 4 mm van het oog:

Knip nu een stukje van 5 cm rode Yarn af en sla dit dubbel. Bind eerst een stukje op de
3 mm plek aan de ene zijde van de haaksteel naar achteren in, sla het restant over de haaksteel en bind de rest aan de andere kant van de haaksteel ook naar achteren in. Knip de Yarn aan beide zijden even lang zodat er een soort kraagje ontstaat:

Nu hebben we nog een stukje kale haaksteel over voor de hackle.
We sorteren nu een mooie zwarte hackleveer en binden deze naar achteren tegen de Yarn in en wikkelen de draad tot net achter het haakoog:

Vervolgens hackelen we de veer naar voren zodat er een mooie zwarte kraag ontstaat:

Hierna binden we de veer af en wikkelen een mooi rood kopje en lakken dit af:

Klaar is de windevlieg:

We gaan deze vlieg op de bindavond van 25 mei gezamenlijk binden en natuurlijk te water laten op onze club visdag in de Lek op 3 juni.

Bind en vis ze!

Groet Ad Werdekker.