Nieuwsbrief november 2022

Oktober begonnen we met Eduard van Adrichem. Wat een geweldige avond was dat!
En gelukkig met een groot publiek. Op deze avond hebben we ook Bram Zanis nog even in het zonnetje gezet voor zijn prestaties bij het NK-vliegvissen.

Een week later bond Ad de Wally-Wing, een moeilijke maar prachtige vlieg. Helaas waren er door ziekte, vakantie e.d. minder binders dan gebruikelijk.
Voor de beginnende binders was er weer met behulp van Hans een wat eenvoudiger vlieg.

Dan de komende maand:
Op donderdag 10 november komt Henk Schiltmans. Henk is al eerder bij ons te gast geweest, maar toen betrof het een onlinepresentatie. Nu dus “live”. Hij omschrijft deze presentatie zelf als volgt:

De presentatie begint over de materialen die je nodig hebt om efficiënt te vissen op rivieren, keuzes van materialen, uitleg van de verschillende materialen die er in de markt te koop zijn en een paar tips hoe je daar geld op kunt besparen. Verder komt de leader opzet aan de orde, keuze van vliegen en natuurlijk wat te doen als je geen aanbeten krijgt terwijl je ervan overtuigd bent dat er wel vis in de rivier zit.

Kijk ook eens op zijn website: https://www.flyfishingdutchman.nl/index.php/nl/

Dan gaat Ad op 17 november de Sculpin binden, een soort streamertje lijkend op een grondel en eentje die het heel goed doet met een zinklijn op de grote forellen in het OVM maar ook op de (snoek)baars goed te gebruiken.

Wat hebben we nodig?..
  • Haak: Tiemco 8089 # 6 (zijn aanwezig)
  • Sterk binddraad bv Gsp.
  • Zilverkleurige Spectra dubbing van bv. Hands of Mini Crystal Chenille Pearl voor het lijfje.
  • Bruine cq roestkleurige zonkerstrip of kleur naar keuze bv groen, ongeveer 5mm breed.
  • Bruin hertenhaar.
  • Flankveertjes voor de borstvinnen.
  • 3D oogjes ongeveer 4 mm.
  • UV Clear Finisch.
  • Zwarte watervaste viltstift voor de streepjes op de zonker.
Het bindpatroon, bindbenodigdheden en ook het gereedschap, staan hier:

Voor de beginnende binders zal er weer een wat simpelere vlieg gebonden worden.
En voor de niet-binders, kom ook langs. ook de bindavonden zijn uitermate leerzaam, en niet onbelangrijk: het is elke avond weer gezellig!

Ook dit jaar weer een dag snoeken en wel op zaterdag 19 november. Was het vorig jaar in Houten, nu gaan we naar de Vijfheerenlanden polder onder Vianen. Een dag niet alleen voor de vliegvissers, zeker niet; kom met je spinhengel, dood-aas combi o.i.d. Geef je z.s.m. op.

Alle clubavonden beginnen om 20.00 uur.
En zoals gebruikelijk; koffie/thee (met een koek(je)) staan klaar.
Ik wil nog eens benadrukken dat alle avonden voor iedereen toegankelijk zijn. Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is nog steeds:
3991 DX Houten.

Dan nog even de voorlopige agenda voor de komende maanden:
  • Zaterdag 19 november snoeken in de Vijfheerenlanden polder. Geef je alvast op. Details volgen.
  • 8 december Hans Bock - reservoir vissen
  • 15 december bindavond
  • 12 januari Nieuwjaarsbijeenkomst, hapje, drankje, verloting, etc.
  • 19 januari bindavond
  • 9 februari Pieter Bas Broeckx, Hogere Viskunde
Blijf gezond. Dan spreken we elkaar binnenkort weer.