Nieuwsbrief november 2021

Ik heb voor alle zekerheid maar even de persconferentie van 2 november afgewacht voor ik aan deze nieuwsbrief ben begonnen. We kunnen gelukkig door met onze clubavonden! Wel zal, overeenkomstig de overheidsregels, de QR-code van iedereen gecontroleerd worden.

In november begin ik meestal te denken aan het vissen op snoeken. Maar de onderwerpen van de 2 clubavonden hebben daar (nog) niets mee te maken. Komt later in het winterseizoen nog wel aan de orde.

Deze maand beginnen we op donderdag 4 november met een presentatie door Bram Zanis die ons aan de hand van foto’s meeneemt naar het WK vliegvissen in Tasmanië in 2019.
Bram (lid van onze vereniging) meermalig Nederlands kampioen (individueel en teams), eindigde onlangs nog zeer hoog bij het WK masters in Tsjechië. Dit kan dan ook niet anders dan een zeer leerzame avond voor iedereen worden, beginnend of gevorderd!
En voor de niet-vliegvisser een avond met schitterde plaatjes van vissen in een prachtige omgeving.

Dan een week later, donderdag 11 november, gaat Ad een vlieg voorbinden die zeker ook in de vliegendoos van Bram zal zitten, de Perdigonnimf.
Wat hebben we nodig om de Perdigonnimf te gaan binden?..
  • Haak: TMC 403BLJ # 14. ( op de foto op de site staat haakmaat 16, dat kan ook maar dan ook de tungstenkraal een maatje kleiner. ) (Maat #14 krijg je die avond van hsv de Bilt)
  • Messing Slotted tungsten kraal 3mm.
  • Staart: 4 fibers van de Coq de Leon veer.
  • Binddraad: zwart en fluo hot orange.
  • Ribbing: fijn glitterdraad.
  • Afwerking lijfje: epoxy.
Eventueel een kopje aanstippen ( spot ) met een zwarte viltstift en weer afwerken met een drupje epoxy. Voor een uitgebreid bindpatroon met foto’s zie de site van Hsv de Bilt:

/vliegvissen/bindpatronen/%ef%bb%bfde-perdigonnimf-gebonden-op-11-nov-2021.html

De bindavonden zijn ook voor niet-binders heel gezellig en leerzaam!!

Trouwens, alle avonden zijn ook voor niet-vliegvissers interessant.

Nog even terugkijken op oktober;
- Maikel van Breugel nam ons mee naar de haven van IJmuiden en omgeving voor het vissen op zeebaars. Nu eens niet met de vliegenhengel maar met een werphengel met kunstaas. Een prima presentatie.

-Ad bond een langpootmug (Daddy Longleg), uitermate natuurgetrouw. Dat moet vis opleveren!

In oktober hebben we ook voor het eerst een bestuursvergadering gehad met de 2 nieuwe leden in het bestuur, Ineke en Ad. Nieuwe gezichten in het bestuur, levert nieuwe ideeën op. Ik kom daar in één van de volgende nieuwsbrieven nog wel op terug.

Noteer ook alvast de volgende data:

9 dec. * Presentatie door Jan v.d. Boogaard, onderwerp macro-fauna
16 dec. Bindavond o.l.v. Ad
13 jan. Nieuwjaarsbijeenkomst met een hapje en een drankje
20 jan. Bindavond o.l.v. Ad
10 feb. Presentatie door André Miegies

* De presentatie door Sepp Fuchs die op 9 december op het programma
stond is door omstandigheden verzet naar een latere datum.

Altijd op donderdagavond en we beginnen alle avonden steeds om 20.00 uur.
En voor wie het nog niet weet; koffie/thee (met een koekje) staat klaar.
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is ongewijzigd:
3991 DX Houten.

Blijf gezond. Dan spreken we elkaar binnenkort weer.

Natuurlijk is dit alles onder het voorbehoud dat e.e.a. natuurlijk weer aangepast kan worden zodra er wijziging in de corona-situatie komt, zowel positief als negatief.