Paraloop Emerger gebonden op 16 november

Hallo clubvrienden/vliegbinders,

Op de bindavond van donderdag 16 november 2023 gaan we een prima drijvende en wederom goed vangende droge vlieg binden die uitermate geschikt is voor de rivier en de forellenput.
Het wordt deze keer de Paraloop Emerger:

Wat hebben we nodig om de Paraloop Emerger te binden?...
  • Haak: Tmc 2488 # 12
  • Zwart binddraad.
  • Voor een eventueel groen of rood kontje, wat fibers groene of rode Fluo Yarn of binddraad in die kleur
  • Voor het lijfje twee haren uit het velletje van de Eland bv een witte en een zwarte.
  • Stukje rood/oranje Fluo Yarn.
  • Dun of ander kleurige hackleveer.
  • Fibers van de pauwenveer.

Als eerste knijpen we de weerhaak van de haak plat en zetten de haak in de vice.
Vervolgens wikkelen we het binddraad op de haaksteel in de richting van de haakbocht.
Voor de liefhebbers van het groene of rode kontje binden we wat strengetjes van de Yarn naar achteren in en wikkelen hiermee diep in de haakbocht een klein kontje, binden dit af en knippen het restant weg. Het kontje kan ook met fel groen of rood binddraad gebonden worden:

Hierna selecteren we twee fibers Elandhaar bij voorkeur een lichte- en donkerkleurige en binden die naar achteren in.
Om breuk te voorkomen maak ik deze fibers met wat speeksel nat waardoor ze iets soepeler zijn:

Vervolgens wikkelen we met de fibers vanaf het groene kontje een lijfje tot ongeveer 5 mm van het haakoog en binden en knippen de fibers daarna af:

Nu knippen een stukje van 10 a 12 cm oranje/rode yarn af.
Deze yarn slaan we dubbel tot een lus, en we binden de eindstukjes samen goed vast op de haaksteel tegen het afgebonden lijfje elandfibers:

Om het wikkelen van de hackleveer te vergemakkelijken trekken we de oranje “lus” verticaal omhoog en verstijven de onderste 5 a 7 mm met een heel klein drupje vloeibare UV-Glue oid wat we uitharden met het UV-lampje.

Nu nemen we de hackleveer en binden die naar achteren in aan de voet van de oranje lus:

Ook binden we op die plek twee pauwenfibers in en wikkelen met de fibers een kleine torax naar het haakoog en knippen de pauwenfibers af. Wel nog 1 mm ruimte houden voor het afbinden van het overige materiaal:

Met een aantal wikkelingen, ongeveer 8 omhoog en 8 naar beneden wikkelen we de hackleveer mooi rond de voet van de lus.
Als we de hackleveer weer op het laagste punt gewikkeld hebben houden we met de rechterhand ( als we rechts zijn ) de veer vast en met de linkerhand nemen we wikkelingen tussen duim en wijsvinger.
Door nu ook de veer tussen duim en wijsvinger te klemmen kunnen we nu de veer mooi afbinden achter het haakoog. Het lijkt ingewikkeld maar op de bindavond gaat het moeiteloos lukken. Hierna knippen we de hackleveer af en laten het binddraad achter het oog hangen:

Nu nemen we de lus in de ene hand en strijken we de fibers van de hackle tussen duim en wijsvinger van de andere hand naar achteren. Dit doen we net zo lang tot de fibers er voor gekozen hebben schuin naar achteren te wijzen.

Dan trekken we de lus over het lijfje pauwenfibers naar voren waarbij we de hacklefibers mooi rond over dat lijfje positioneren. Door met een paar wikkelingen met het binddraad de lus achter het haakoog vast te binden, nog niet te strak, en tevens aan de lus te trekken gaat het bosje hacklefibbers heel mooi rond staan.
Hierna binden we de vlieg onder de lus mooi af en knippen het binddraad af:

Door de oranje/rode lus een paar millimeters boven het haakoog af te knippen ontstaat er een mooi kuifje waardoor de vlieg extra mooi zichtbaar is:

Deze vlieg uiteraard vissen zoals elke droge vlieg. Het kan een killer zijn.

Bind en vang ze!

Tot op de bindavond, groet Ad Werdekker.