Ballonkopsedge, gebonden op 19 oktober 2023

Hallo clubvrienden/vliegbinders.

Op de bindavond van 19 oktober 2023 gaan we een droge vlieg binden die het naar mijn mening vrijwel altijd doet en zeker op de Duitse rivieren en de forellenput.

In dit geval wordt het de Ballonkopsedge.
Het is een niet al te moeilijke vlieg om te binden en vrijwel voor iedereen stap voor stap te binden:

Wat hebben wij nodig?..

• Haak: Gamagatsu F116 # 12.
  • Fluo yellow Yarn cq groen binddraad voor het kontje.
  • Zwart binddraad.
  • Stripje 4 mm flyfoam yellow.
  • Hazedubbing.
  • Hertenhaar.

We gaan stap voor stap binden.
We zetten de haak in de vice en wikkelen het binddraad op de haaksteel in de richting van de haakbocht.
Van het klosje groene Yarn knippen wij een stukje van 10 cm ( voor meerdere vliegen te gebruiken )
Dit plukje splitsen wij nog door midden zodat er een dun plukje ontstaat.
Vervolgens binden wij dit plukje boven de haakbocht naar achteren in:

Met dit plukje wikkelen we een klein kontje in de haakbocht. (zie foto)
Het kontje kan ook gebonden worden met groen binddraad.
We knippen de Yarn cq binddraad af en wikkelen/dubben een plukje hazedubbing op de binddraad:

Dit strengetje dubbing wikkelen we rond de haaksteel naar het haakoog en stoppen op ongeveer 5 mm voor het haakoog. Dit omdat we er nog een vleugeltje hertenhaar en een ballonkopje voor gaan binden:

Hierna knippen we een plukje hertenhaar af en stoppen dit in de hairstecker om de puntjes van het plukje gelijk te kloppen.
Let er op dat het plukje is ontdaan van het zogenaamde onderhaar uit de hertenvacht.

Als het gelijk geklopt is bepalen we de lengte en de positie op de haaksteel en binden het terwijl het plukje stevig vastgehouden wordt met een paar stevige wikkelingen tegen de dubbing op de haaksteel.
Let er wel op dat er ruimte overblijft voor het zgn ballonkopje wat daar nog voor komt:

De vooruit stekende fibers hertenhaar nabij het haakoog knippen we strak weg.
Hierna knippen we een strookje yellow flyfoam van ongeveer 4 mm breed af. We knippen daar een klein puntje aan en binden dit puntje vast tegen het vleugeltje hertenhaar zodat het naar voren over het haakoog steekt:

Vervolgens dubben we over het ingebonden puntje foam heel dun een paar slagen hazedubbing:

Nu slaan we het stripje foam over de dubbing naar achteren en binden het voor de vleugel vast zodat er een mooi geel “”ballonkopje”” ontstaat:

Hierna binden we de vlieg op dezelfde plek af en knippen het restant foam af waarbij er nog een supersmal stukje foam overeind staat.

De dubbing onder het foamkopje werken we met een dubbingnaald ligt naar buiten om wat pootjes te suggereren.
Deze vlieg is een heel goed zichtbare droge vlieg die mij mooie forellen heeft opgeleverd:

Veel bind- en visplezier en tot op de bindavond van 19 oktober!

Vriendelijke groet Ad Werdekker.