Bindpatroon Karper - windevlieg gebonden mei 2021

Hallo clubvrienden / vliegbinders.

Door al dat corona gedoe is het een tijd geleden dat ik een vlieg op de site gezet heb.
Steeds als er weer een clubavond in zicht kwam om de geplande vlieg te binden, kwam er weer een coronamaatregel van stal die daar een stokje voor stak.

Hopelijk zijn we allen gezond gebleven!

Nu heb ik voor de eerstvolgende bindavond in mei hetzij in het clubgebouw of online een actuele vlieg op het programma staan.
Het wordt deze keer een karpervlieg waar ook een winde mee gevangen kan worden!

Deze vlieg, gebonden van hertenhaar, kunnen we in verschillende vormen knippen/snijden en daar ons voordeel me doen.
Voor de windevisserij knip/snij ik er een op een broodkorst gelijkende vlieg van. Ik heb met zo’n creatie diverse mooie windes gevangen. Maar resultaten uit het verleden geven natuurlijk geen garantie voor de toekomst..

Voor de karper ( ook deze heeft z’n waarde bewezen ) knip/snij ik er een bolletje van of een op een hondebrok gelijkende vorm:

Wat hebben we nodig voor de hertenharen karper - windevlieg?..
  • Haak: een scherpe karperhaak maatje #6, zie foto, een uitstekende haak.
  • Binddraad: een stevige binddraad, bij voorkeur GSP.
  • Lichtkleurig hertenhaar.

Om de vlieg in z’n gewenste vorm te krijgen is het reuze handig een ouderwets scheermesje te gebruiken. Een scherp schaartje kan natuurlijk ook.

We gaan binden!

We zetten de haak in de vice en zetten het binddraad op de haaksteek en wikkelen dit naar de haakbocht waar we de draad parkeren:

Vervolgens knippen we een plukje hertenhaar van de huid:

We wikkelen vervolgens het plukje halverwege op het plukje net na de bocht van de haak vast op de haaksteel:

Bij het vastbinden zal het plukje iets meedraaien; dat is normaal. Na enkele wikkelingen zal dit stoppen en staan de haren mooi overeind en vast op de haaksteel.

Vervolgens weer een plukje knippen en dit tegen het eerste plukje op de haaksteel aanbinden.
Om de plukjes haar tegen elkaar aan te drukken heb ik in een oud theelepeltje een gaatje geboord wat ik over het haakoog schuif om het haar tegen elkaar aan te drukken:

Een pijpje van een balpen wat over het haakoog past werkt ook.

Om een goedgevulde haaksteel te krijgen heb ik 4 a 5 plukjes op de haaksteel gebonden.
Als de haaksteel vol is, binden we de vlieg af en knippen het binddraad af:

Hierna draai ik de vlieg met de haakpunt naar boven. De kop van de vice 180 graden draaien, en scheer met een scheermesje de onderkant van de vlieg mooi glad af:

Kan ook met een scherp schaartje maar een scheermesje werk echt beter.
Als de vorm van de onderkant mooi strak is draaien we de vlieg weer terug en knippen de bovenzijde in z’n gewenste vorm:

Om een broodkorst vlieg te modelleren snijden we de bovenzijde ook glad af:

en maken er een aan twee zijden afgevlakte vlieg van:

Ik gebruik bij de karpervisserij als lokaas wel eens een hand hondebrokken die ik op het water gooi.
Om zo’n brok te imiteren knip ik de vlieg in die vorm.

Zie ook de fotoreportage.

Hopelijk zien we elkaar snel in het clubhuis om deze vlieg te binden.
Bind en vang ze!!

Ad Werdekker.