Nieuwsbrief oktober 2020

Wat een mooi begin was dat de presentatie van Ineke Lam!

Je zult je verhaal maar kunnen beginnen door een foto te laten zien van een flinke zalm en daarbij vertellen dat dat je eerste zelf gevangen vis ooit was! En dan de avond beëindigen met iedereen wat toastjes zelf gevangen zalm te kunnen aanbieden...

Een prima vervanging voor Marco Kraal die nu in november komt.
Ook de eerste bindavond zit er weer op. Een mooie grote stimulator stond op het programma.
Verder zijn een aantal leden naar de polders rond Wilnis geweest om daar tijdens een prachtige herfstdag de nodige voorns en baarzen te vangen.

Dan deze en komende maanden.

Jo Hendrix (Fauna hengelsport) komt op donderdag 8 oktober op de zijn eigen wijze vertellen over (vlieg)vissen in het algemeen. Jo is vorig seizoen ook al geweest en op veler verzoek nu dus opnieuw.

N.B. Er bestaat een kans dat Jo verhinderd is deze avond. We gaan er dan een bindavond van maken
Als er gebonden wordt op 8 oktober dan is te binden vlieg de Gniffith Gnat.

Wat hebben we nodig om de Griffith Gnat te binden?

• Haakje: Gamagatsu F 11-3F # 14 (wordt door Hsv De Bilt geleverd)
  • Zwart binddraad.
  • Pauwenfiber voor het lijfje.
  • Grizzly saddle hackle veer voor de hackle. De maat van de hackleveer moet overeenkomen met de haakmaat.
  • Airo Drywing van TMC voor een eventueel toefje.

De vlieg kan al dan niet gebonden worden met een wit of roze toefje Airo Drywing.
Met een klein toefje (vleugeltje) is hij op de kabbel van de rivier of de wind beter te zien.

Een week later, 15 oktober gaat Ad Werdekker ons voordoen hoe we een Tsjech Nymph kunnen/moeten binden.

Wat hebben we nodig om deze vlieg te binden?..

• Zwart binddraad.
  • Haak: Gamagatsu C12 FB # 10 (wordt door Hsv De Bilt geleverd)
  • Stuk nylon visdraad ongeveer 20/00 voor de ribbing.
  • Witte Antron voor het staartje.
  • Dun looddraad.
  • Bodyflex bv. Orvis Scud Shellback. (Rugschildje) kan ook van een stripje plastic.
  • Olivegroene dubbing voor het lijfje.
  • ruige zwarte dubbing bv. Seals fur, voor het kopje.
  • Drupje UV-finish voor het kopje.

Voor een uitgebreid bindpatroon met foto’s zie de site van Hsv de Bilt:

En de verdere data voor dit kalenderjaar:

• 12 november: Bindavond
  • 19 november Marco Kraal, alles wat je al eens wilde weten van vissen
  • 10 december: Hans Bock, Oostvoornse Meer
  • 17 december: Bindavond

De presentatie-avonden beginnen om 20.00 uur, de bindavonden om 19.30 uur.

En voor wie het nog niet weet; koffie/thee (met een koekje) staat klaar.
De bindavonden zijn ook voor niet-binders uitermate interessant en gezellig.
Ik wil nog eens benadrukken dat deze avonden voor iedereen toegankelijk zijn, zeker de presentaties zijn er voor alle vissers.

Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Er is een whatsapp groep waar de mensen die regelmatig een avond bezoeken, lid van zijn. Wil je daar ook onderdeel van zijn, geef je dan mij op. Je krijgt dan o.a. snel te zien of er wijzigingen in het programma zijn.

Het adres is ongewijzigd:
3991 DX Houten.

Blijf gezond. Dan spreken we elkaar binnenkort weer.

Coronaregels:

We moeten ons uiteraard aan de corona-regels houden.
We hebben inmiddels de ervaring dat we met die regels prima kunnen omgaan.
Bij binnenkomst zal gevraagd worden of je coronaverschijnselen hebt (koorts, verkouden, enz.). Maar ik neem aan dat iedereen zo verstandig is thuis te blijven als hij of zij maar het geringste vermoeden heeft dat het niet goed is.

Ook staat er een desinfecteringsmiddel bij de ingang. En er wordt een lijst bijgehouden van de aanwezigen.
Door de grotere ruimte kunnen we ruim de 1,5 meter in acht nemen.
En dit alles is onder het voorbehoud dat e.e.a. natuurlijk weer aangepast kan worden zodra er wijziging in de corona-situatie komt, zowel positief als negatief.