Winde-karpervlieg

Hallo Clubleden visvrienden.

Om alle leden zo goed mogelijk aan de waterkant uit te rusten kunnen we ze deze vlieg niet onthouden..!
Omdat het vissen op dikke Windes op dit moment HOT is, en we aan de waterkant goed beslagen ten ijs moeten komen, is het zaak niets aan het toeval over te laten.
Hier ook een goed drijvende Windevlieg die naar mijn mening ook heel super zou kunnen vangen vanwege zijn “brood uitstraling”.

Henri was vorige week is zijn favoriete hengelsport zaak Fauna Hengelsport te Raamsdonksveer om de Gamagatsuhaken voor de vlieg van de laatste bindavond te kopen.
Daar werd hij er door de ons bekende Andre Miegies op geattendeerd dat er meer wegen naar ( Rome ) de Windes leiden.
Hij wees Henri op de op de tweede foto staande bindmaterialen. Het hagelwitte Eggstasy en de voor het drijfvermogen zorgende lichaampjes Booby Eyes.

Zelf heb ik er voor de winde een naar mijn mening geschikte haak bij gezocht en ben aan het binden gegaan.
Voor de karper zou ik een andere haak gebruiken, en wel de Gamagatsuhaak die we op de laatste bindavond gebruikt hebben voor de herteharen vlieg.
Mijn haak voor de Winde is een dunstelige haak met een wijde bocht, de Hanak H 300 BL # 8. Dunstelig omdat het drijfvermogen belangrijk is voor het drijvend vissen op winde. Een soortgelijke haak van een ander merk kan natuurlijk ook.

Het Eggstasy is een soort wollige chenille wat bij elke wikkeling tegen elkaar gebonden kan worden om zo de haaksteel te vullen.

Om de vlieg te binden doen we het volgende:

We zetten de haak in de vice en zetten een lichtkleurige binddraad op net achter het haakoog.
Het “staafje” booby Eyes knippen we doormidden zoals op de foto en we binden net achter het haakoog het staafje aan een zijde in:

Vervolgens wikkelen we de draad over de haaksteel naar achteren en waar de haaksteel naar beneden gaat binden we het staafje aan de andere zijde vast:

Vervolgens knippen we de witte chenille, ongeveer 20 cm, af en binden dit aan de achterzijde, zoals op de volgende foto in. Hierna brengen we de binddraad met twee heel losse wikkelingen over het drijflichaam naar het haakoog en parkeren de draad met een paar slagen:

Hierna wikkelen we slag na slag de chenille tegen elkaar over de body naar het haakoog. Niet te strak.
Let er op dat bij elke wikkeling we de laatste wikkeling iets naar achteren drukken/wrijven om de wikkelingen mooi tegen elkaar te leggen/binden. Hierdoor krijg je een mooie volle vlieg:

Als we bij het haakoog zijn aangekomen binden we de streng achter het haakoog af, knippen het restant weg en binden de hele vlieg af:

Voor de karper kunnen we er een zwevende vlieg van maken. Dit kan heel goed door met het drijfmateriaal te spelen, iets minder op de haak dan de windevlieg. Gewoon uitproberen.
Lijkt mij heel spannend om deze creatie tussen een paar drijvende broodkorstjes te water te laten en te wachten op de aanbeet. Ik zie het al voor mij!

Bind ze en vang ze!!

Vriendelijke groet Ad Werdekker.