Nieuwsbrief mei 2022

De laatste maand van het binnen seizoen alweer!

Op 12 mei komt Sjoerd Siemensma ons vertellen hoe je de snoek het best kunt belagen en dan letterlijk van alle kanten. Vanaf de oever, met de bellyboot, op groot en klein water. En dat alles met de streamer.

Op 19 mei gaat Ad de superpupa voorbinden, een droge vlieg die veel wordt ingezet bij het vliegvissen op vlagzalm in Noorwegen. Maar ook voor ander water waar vlagzalm en forel zwemt en ook op een forellenput en op winde heeft deze vlieg zijn waarde.

Wat hebben wij nodig voor deze vlieg?..

• De haak: droge vlieg haak Gamagatsu F 13 #14 of iets dergelijks.
  • Zwart dun binddraad.
  • Donker rood/bruin hackleveertje in overeenstemming met de haakmaat #14
  • Gele dryfly dubbing en zwarte dryfly dubbing, bijv. spectra blend van Orvis.

Binnenkort op de website het volledige bindpatroon.

Dan nog even terugkijken op de afgelopen maand.
Jan v.d. Boogaard gaf een presentatie met als titel macrofauna. Een geweldige hoeveelheid informatie over wat er zoal aan insecten leeft in en op het water, stortte Jan over ons uit.
En dan een week later, Bram Zanis bond een 3-tal nimfen voor. Zeker voor de mensen die binnenkort naar Tsjechië gaan uitermate interessante vliegen!! Maar ook in de Duitse wateren goed te gebruiken.

Op 12 en 19 mei beginnen we om 20.00 uur.
En zoals gebruikelijk; koffie/thee (met een koek(je)) staan klaar.

Ik wil nog eens benadrukken dat alle avonden voor iedereen toegankelijk zijn, zeker de presentaties zijn er voor alle vissers!!
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is nog steeds:

Soc. Cult. Centrum De Grund,
De Poort 79
3991 DX Houten.

Het binnen seizoen zit er dus bijna op en we gaan ook gelijk weer aan de slag op/aan en in het water. Zaterdag 14 of 21 mei winde/roofblei vissen aan de Lek bij Vianen. Geef je op!

Hier nog even de voorlopige zomeragenda:
  • 14 of 21 mei Winde/Roofblei vissen aan de Lek, plaats en tijd volgen.
  • 18 juni Werples door Leon Godijk, plaats: recreatiegebied Tull en ’t Waal aan de Lek. Aanvang 10.00 uur.
  • 13 juli Cothen, vissen in de forellenput ’t Groenewoud. Aanvang 18.00 uur Deze avond is zeker ook voor de niet-vliegvissers. Werphengel, vaste stok, vlieghengel; allemaal toegestaan deze avond. Na afloop nog een hapje en een drankje.
  • 23-25 juli Vliegvissen in Duitsland, onder voorbehoud.
  • Nieuw: 21 augustus. Zeebaars vissen aan de Nieuwe Waterweg, 1e en 2eMaasvlakte met als gids Pieter Bas Broeckx,
  • 3-5 sept. Weekend Kyllburg. Dit weekend is inmiddels volgeboekt.!

Voor al deze activiteiten dien je je vooraf even aan te melden. Dat kan zowel naar henri.oostendorp@gmail.com, als naar hsvdebilt@gmail.com.

Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de beschikbaarheid van accommodatie(s) en bij het vissen aan de Lek zal ook het weer een factor zijn.

Er komen waarschijnlijk nog wat zomeractiviteiten bij. Zo zoeken we nog naar data voor een dagje vissen op de Berenkuil, een viswedstrijd aan de Schalkwijkse Wetering en nog een open dag voor iedereen die kennis wil maken met vliegvissen en/of vliegbinden. Deze laatste dag zal waarschijnlijk in september zijn.

Blijf gezond. Dan spreken we elkaar binnenkort weer.

Vriendelijke groet,
Henri.oostendorp@gmail.com