Nieuwsbrief december 2023

Alweer de laatste nieuwsbrief van dit jaar..
Een jaar vol met activiteiten mede door ons 50-jarig jubileum!

Terugkijkend op november; een mooie presentatie door Rudy van Duijnhoven over ultralicht vliegvissen met na de pauze zeer fraaie foto’s door Rudy gemaakt. Ad maakte deze maand een paraloop emerger.

De snoeken-dag moest helaas worden gecanceld; te slecht weer en te bruin water. Voorlopig staat 2 december op de agenda om het opnieuw te proberen.
Als het snoeken opnieuw niet doorgaat kun je op die dag je vliegenhengel en -lijn laten meten c.q. wegen om te zien of de aftma-klasse klopt. Hierover hoor je dan via de whatsapp groep en/of extra e-mail.

In december komt op de 14e Henk van Bork een zalmvlieg (Speyfly) voorbinden. Zie bijgaande foto:

Henk is beroemd om zijn zalmvliegen en zijn verfijnde bindtechniek. Iedereen kan hierbij meebinden. Je hoeft alleen je vice en gereedschap mee te brengen en een klosje zwart binddraad. De rest brengt Henk mee. En voor de niet-binders; kom kijken, het zijn plaatjes de zalmvliegen van Henk van Bork.

Donderdag 21 december gaat Ad een Muddler binden.

Wat hebben we hiervoor nodig?..
  • Binddraad zwart, bij voorkeur GSP. Dit om de wikkeling wat aan te kunnen trekken.
  • Haak TMC 5212 # 8 (is aanwezig)
  • Aantal fibers uit de nekveer van de goudfazant voor de staart.
  • Uni Mylar zilver, stripje voor het bekleden van de haaksteel.
  • Plukjes marabou-fibers uit een marabou-veer voor de vleugel, de kleur naar eigen inzicht. Bij voorkeur een donkere kleur.
  • Koperdraad voor een ribbing voor het verstevigen van het zilveren lijfje.
  • Hertenhaar voor het binden van het kopje.

Op onze website staat  een uitgebreide uitleg voor het binden van deze vlieg:

En zoals de laatste maanden gebruikelijk zal Hans de beginnende binders helpen met een iets gemakkelijker vliegje. En tegen de niet-binders: het zijn altijd hele gezellige avonden.

Voor vrijwel alle vliegvis- en bindmateriaal krijg je tot 9 december 40% korting bij onze sponsor Exclusive Flyfishing, Karel Doormanlaan 50, 1403 TN Bussum. Daarna stopt Peter er helaas mee.

Inmiddels is aan de vliegvissers onder ons een email verstuurd over ons lange weekend in Duitsland in 2024. Dat gaat van 14 t.e.m. 17 juni gebeuren. Als je nog mee wilt moet je snel zijn, er zijn nog 2 plekken vrij.

Dan hieronder de agenda zoals die op dit moment bekend is:
  • 2 december (ovb), snoeken.
  • 14 december Henk van Bork, zalmvlieg
  • 21 december, bindavond met Ad, Muddler
  • 11 januari, Nieuwjaarsbijeenkomst met een hapje en een drankje, een verloting en een 2e handsbeurs.
  • 18 januari, bindavond met Ad En ook nu weer, op onze clubavonden geldt nog steeds; koffie/thee (met een koek(je) staan klaar en we beginnen om 20.00 uur.
  • 14 – 17 juni weekend Eifel.
Ik wil nog eens benadrukken dat alle avonden voor iedereen toegankelijk zijn!
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom! En natuurlijk staat er altijd koffie en thee klaar.

Het adres is nog steeds:
Houten.

N.B. Op woensdag 31 januari is er bij Hsv de Reiger in Vianen (Langeweg 2A) een lezing over vissen in de Noorse fjorden. De toegang is gratis. Inloop vanaf 19.15 uur. Ze beginnen om 19.30 uur. Aanmelden voor 17 januari via info@hsvdereiger.nu. Ook leden van Hsv de Bilt zijn van harte welkom.