Nieuwsbrief november 2023

Om te beginnen toch nog even terug naar de grote jubileum dag in september. Een fotoreportage hiervan heeft Pim op onze site geplaatst:
/foto-s/jubileum-bij-de-berenkuil/jubileumdag-bij-de-berenkuil.html

Oktober had nog een staartje jubileum. Het baarsjes peuteren in Houten.
Een drietal mannen uit Noord-Holland, waar deze tak van de hengelsport heel groot is, vertelde ons vooraf hoe één en ander moest. Daarna naar de waterkant. De vangsten vielen tegen. Je moet er toch wel bedreven in zijn. Na een goede lunch naar een tweede stek. Hier iets meer gevangen maar volgens de 3 kenners veel te weinig. Al met al toch een leuke dag.
Ook hiervan een fotoreportage op onze site:
/foto-s/baarsjes-peuteren-14-oktober-2023/baarsjes-peuteren.html

Twee dagen daarvoor was Hans Bock bij ons op bezoek voor een workshop “meten is weten”. En dat hébben we geweten! Dat heeft wat te weeg gebracht. Inmiddels zijn er geloof ik 3 van die apparaten, om de hengel te hunnen classificeren, gemaakt. Bovendien heeft Wim een Excel-sheet ontworpen om de gemeten waardes om te zetten in o.a. aftma klasse, snelheid en actie. We gaan er binnenkort een zaterdag bij Robert aan besteden om nog meer hengels en lijnen te meten. En tenslotte in oktober nog een prachtige droge vlieg (ballonkop sedge) gebonden, en zoals gebruikelijk met vangstgarantie van Ad .

November beginnen we op donderdag de 9e met een lezing/presentatie door Rudy van Duijnhoven. Rudy is naast een bekend fotograaf ook bekend als redacteur van de Vliegvisser, het blad van de VNV.

In zijn presentatie over ultralicht vliegvissen behandelt hij het materiaal en de technieken om met droge vliegjes in de maten 20 tot en met 28 (!) te vliegvissen op vlagzalm in de herfst. Daarnaast komt o.a. ook het vliegvissen met ultralicht materiaal in de havens langs de Randmeren en het IJsselmeer uitgebreid aan de orde. Als extra, om de avond verder in te vullen, brengt hij nog enkele andere PowerPointpresentaties mee.

Donderdag 16 november gaat Ad de Paraloop emerger voorbinden.
Wat heb je nodig om deze vlieg te binden?..

• Haak: Tmc 2488 # 12 (aanwezig)
  • Zwart binddraad.
  • Voor een eventueel groen of rood kontje, wat fibers groene of rode Fluo Yarn of binddraad in die kleur
  • Voor het lijfje twee haren uit het velletje van de Eland bijv. een witte en een zwarte.
  • Stukje rood/oranje Fluo Yarn.
  • Dun of ander kleurige hackleveer.
  • Fibers van de pauwenveer.

Op onze website staat een uitgebreide uitleg voor het binden van deze vlieg:

Voor vrijwel alle vliegvis- en bindmateriaal krijg je tot december 30% korting bij onze sponsor Exclusive Flyfishing, Karel Doormanlaan 50, 1403 TN Bussum. Daarna stopt Peter er helaas mee.

Op de bindavonden kunnen beginnende binders o.l.v. Hans langzaam beginnen en kijken of het iets voor ze is. Vices en gereedschap is aanwezig. Je hoeft dus niets mee te brengen.
En tegen de niet-binders: het zijn altijd hele gezellige avonden!

Op de planning staat ook nog weer het snoeken. Een voorlopige datum is zaterdag 18 november. Het ligt o.a. aan het weer of het doorgaat. Geef je alvast op als je interesse hebt. Je hoort dan t.z.t. waar en hoe laat we verzamelen.

In november zijn de verkiezingen voor de Tweede Kamer. Denk bij het stemmen nog even aan het stukje dat ik in de vorige nieuwsbrief schreef over de Partij voor de Dieren. In steeds meer gemeenten probeert deze partij het vissen te verbieden of moeilijker te maken. Denk hier bij het stemmen eens aan. En niet alleen jij maar laat ook je omgeving weten wat er speelt rondom de één na grootste sport van Nederland.

Dan hieronder de agenda zoals die op dit moment bekend is:
  • 9 november Rudy van Duynhoven, ultralicht vliegvissen
  • 16 november, bindavond met Ad, paraloop emerger
  • 18 november (ovb), snoeken. Geef je op!!
  • 14 december Henk van Bork, zalmvliegen
  • 21 december, bindavond met Ad
En ook nu weer, op onze clubavonden geldt nog steeds; koffie/thee (met een koek(je) staan klaar en we beginnen om 20.00 uur.
Ik wil nog eens benadrukken dat alle avonden voor iedereen toegankelijk zijn!
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is nog steeds:
Houten.