Nieuwsbrief september 2024

Als ik met deze nieuwsbrief begin heb ik totaal nog niet het gevoel dat we binnenkort alweer beginnen met het binnenseizoen.

Er is veel gebeurd bij hsv de Bilt sinds de laatste nieuwsbrief. Een schitterende presentatie over zeebaars door Harm ten Cate. Daarna een bindavond waar de zgn. kyllnymph werd voorgebonden door Ad als voorbereiding op ons lange weekend Kyll. Deze keer liefst 4 dagen en ook in 4 verschillende “strecken”; Densborn, Zendscheid, St. Thomas en Kyllburg. Uniek!
En dat allemaal vanuit onze uitvalsbasis de Stiftsberg. Zondags afgesloten met de gebruikelijke BBQ. En het was letterlijk een afsluiting omdat het van zondag op maandag zo hard ging regenen dat iedereen besloot om op maandag niet meer te gaan vissen. Er was trouwens in de voorgaande 3 dagen meer dan gemiddeld gevangen. Veel forel maar ook mooie kopvoorn en vlagzalm. Voor herhaling vatbaar gaf iedereen aan. Enig minpuntje was dat van de oorspronkelijke 21 deelnemers er 4 op het laatste moment moesten afzeggen om allerlei vervelende redenen.

Daarvoor hadden we begin juni ook nog 2 maal werples gehad van Theo v.d. Poll. De tweede dag gecombineerd met winde/roofblei vissen op de Lek. Door het hoge en bruine water geen succes. De lunch bij de Ponthoeve vergoedde veel.

In juli weer traditiegetrouw een woensdagavond naar forellenvijvers ’t Groenewoud in Cothen. De middelste vijver was door ons afgehuurd en vol met de Bilt-vissers. Er waren deze keer wat prijsjes te verdienen. Piet Schouten, Robert Agterberg en Chris Verhoef waren de gelukkigen die wat gerookte paling en kersen meekregen.
In vergelijk met voorgaande jaren werd er deze keer toch nog wel wat forel gevangen met de vlieg. Maar de zalmforel liet zich ook dit jaar weer niet vangen.

Dan de Schalkwijkse Wetering op een zaterdag in augustus. Ons “eigen water”, waar we al een paar jaar naar toe zouden gaan, maar nu was het dan zover. Liefst 18 leden melden zich. Voor de meesten de eerste kennismaking met dit viswater, maar heel veel gaven al aan hier vaker te zullen komen. Op allerlei manieren werd er gevist. De mooiste vangst was ongetwijfeld de prachtige ruisvoorn van Ineke.

En dan het komende seizoen. We trappen op donderdag 12 september af met presentaties eigen mensen, met daar tussendoor wat hapjes en drankjes. Ik hoop dat velen van jullie wat laten zien en/of horen over afgelopen zomer. En dat hoeft dus niet alleen over vissen te gaan!

Een week later de eerste bindavond van het seizoen. Donderdag 19 september gaat Ad de Wooly Bugger voorbinden. We hebben een paar jaar terug al eens deze creatie gebonden maar met het oog op de vele nieuwkomers op de club maar ook op verzoek om deze vlieg heeft Ad gekozen voor deze killer.

Wat hebben we nodig om de Wooly Bugger te binden?..

• Haak: TMC 5212 # 10 (is aanwezig)
  • Stevig zwart binddraad.
  • Messing kraal 3 mm.
  • Zwarte Marabouveer.
  • Zwarte hackleveer, rekening houdend met de maat van de haak,
  • Koperdraad voor de ribbing.
  • Dun zilvertintsel voor in het staartje en voor de ribbing.
  • Pauwenfibers voor het lijfje.

Het gehele patroon staat op onze website:

Dan ziet de voorlopige agenda er als volgt uit:

• 12 september presentaties eigen leden plus hapje en drankje
  • 19 september binden met Ad, Wooly Bugger
  • 10 oktober, presentatie door Rob van Dijk, vissen op kopvoorn
  • 17 oktober binden mrt Ad, Caddis dry fly

Dit alles dan toch weer in De Grund. Dit gebouw blijft er nog even staan.
En ook nu weer, op onze clubavonden geldt nog steeds; koffie/thee (met een koek(je) staan klaar en we beginnen om 20.00 uur.
Alle avonden voor iedereen toegankelijk. Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Houten.