De forel buzzer gebonden op 9 december 2021

We gaan een buzzer binden waar we uitstekend mee kunnen vissen op de forelleput.
In de regel vissen wij de buzzer aan de drijvende vliegvislijn op een diepte waar wij de forel vermoeden.
Wij kunnen de buzzer enkel maar ook als dropper vissen, twee nymphen aan de leader.
Boven de nymphen zetten we een beetverklikker die de aanbeten registreert.
Het binnenvissen van de buzzer kan bv. door de drijvende vliegvislijn met de wind me te laten driften en daarbij heel langzaam met zgn. 8-bewegingen binnen te vissen. Ook kan de buzzer binnen gevist worden door de lijn bv. Steeds ongeveer een halve meter langzaam binnen te trekken waarbij de buzzer langzaam naar het oppervlak stijgt. Dit is ook een heel natuurlijke beweging.

Voor het binden van de buzzer hebben wij nodig..

• Haak: TMC 2487 # 12 of 14.
  • Binddraad: zwart.
  • Voor de ribbing: Fijn holografisch tinsel of dun zilver- of koperdraad.
  • Voor de but, het kontje: Hot orange binddraad.
  • Voor de oranje cheeks: Oranje buzzercheek stripjes. Kan ook van een rood/oranje biot.

We gaan de buzzer binden.

We klemmen de haak in de vice en zetten het zwarte binddraad op.
Vervolgens wikkelen we de draad met mooi gesloten wikkelingen naar achteren.
Als we halverwege de haaksteel zijn binden wij het tinsel in en wikkelen de draad met het tinsel tot diep in de bocht van de haak:

Nu wikkelen we de draad weer naar voren zodat er een mooi gesloten dun lijfje ontstaat en parkeren de draad ongeveer 2 mm voor het haakoog.

Nu wikkelen wij het tinsel naar voren zodat er een mooie ribbing ontstaat en binden de ribbing met de zwarte draad af en knippen de zwarte draad tijdelijk af. We gaan hem zo weer opzetten:

Nu zetten we de haak een kwartslag om in de vice zodat de haakbocht omhoog staat en binden met het Hot Orange binddraad een butje, een klein kontje wat er voor zorgt dat er een blikvangertje ontstaat.

Na het afbinden en afknippen van de oranje draad zetten we de zwarte draad weer op net na het haakoog.
Met de zwarte draad wikkelen we een niet te dik plat kopje van ongeveer 3 mm breed.
Voorts binden we op het punt waar het kopje begint aan het eind van het lijfje aan beide zijden het oranje cheekstripje in. Aan beide zijden wijzen de stripjes nu naar voren en we binden ze net achter het haakoog vast en knippen de restanten weg.

Als aan beiden zijden van het kopje de cheeks zijn ingebonden binden we de nimf af en knippen de draad los.
Nu alleen de nimf nog voorzien van een heel dun laagje dunne epoxy wat we uitharden met het bekende blauwe lampje.
Dit is slechts een van de vele mogelijkheden om een buzzer te binden. Ik zelf heb afgezien van de haak keuze, met verschillende kleuren mijn buzzers gebonden en er vaak met behoorlijk succes mooie forellen mee gevangen.

Bind en vang ze!..

Vriendelijke groet Ad Werdekker.