Bindpatroon snake fly

Hallo Vliegbinders.

Allereerst een heel mooi en gezond vliegbindjaar 2021, en veel vis op onze zelfgebonden creaties!!

Wederom op speciaal verzoek, deze keer van Ineke, gaan we op donderdag 28 januari 2021 een special binden en wel de Snakefly!

De snakefly is en streamerachtige vlieg die veelal ingezet wordt op de forellenplas en niet zonder succes. Ik overdrijf niet, maar op de zwarte uitvoering van de snakefly heb ik echt goed gevangen op de forellenplas van de Berenkuil

Deze vlieg is zowel aan de drijvende lijn als aan de zinklijn te vissen. Zelf heb ik de snakefly’s met één en met twee haken gebonden en in verschillende kleuren. Het meeste succes had ik met de zwarte uitvoering met één haak in de staart. Je kan de vlieg binden met en zonder kettingroogjes eventueel met een epoxykopje, zie foto onder.

Om de snakefly te binden hebben we het volgende nodig:

• Haak: TMC 3761 # 8, 2 stuks voor de vlieg met 2 haken.
  • Zwarte zonkerstrip, in lengterichting gesneden. Andere kleur kan ook.
  • Stukje backing van ongeveer 10 a 12 cm lang.
  • Stevig binddraad bv. GSP.
  • Zwarte dubbing. Eventueel dubbing met een glittertje.
  • Enkele glitterdraden.
  • Eventueel en toefje rode polar fox.
  • Kettingoogjes of epoxy.

We gaan aan de slag met binden.
We beginnen met de achterste haak en rijgen de eerste centimeter van de backing via de punt van de haak over de haaksteel, waarbij de rest van de backing door het haakoog naar voren uitsteekt. Hierna zetten we de haak in de vice en binden de backing stevig vast op de haaksteel:

Hierna knippen we een stukje zonkerstrip van ongeveer 6 cm:

We brengen het binddraad naar het eind van de haaksteel waar de haakbocht begint en binden tussen de gepositioneerde haren van de zonkerstrip de laatste cm van de zonkerstrip goed vast:

Vervolgens slaan we de zonker naar achteren en dubben zwarte dubbing op de haaksteel, hierbij rekening houdend met het weer vastbinden van de zonker vlak achter het haakoog:

Hierna slaan we de zonkerstrip naar voren en binden we de zonker tussen de haren achter het haakoog vast en binden de haak af en knippen het binddraad af:

Vervolgens zetten we de voorste haak in de vice en zetten de draad op de haaksteel.
Hierna rijgen we het stukje backing van de achterste haak van boven naar beneden door het haakoog van de voorste haak:

We bepalen de lengte van de snakefly door te schuiven met de backing. Vervolgens binden we de backing op de haaksteel vast:

Ik kleur het stukje backing zwart en bepaal het punt waar de zonkerstrip boven de haakbocht op de voorste haak vast gezet moet worden:

Als de zonker vastgebonden is, gaan we de haaksteel weer voorzien van zwarte dubbing:

Hierna slaan we het laatste stukje zonkerstrip over de dubbing en binden de zonkerstrip af. Zorg hierbij dat er een stukje haaksteel vrijblijft voor hetzij een kopje of kettingoogjes:

Voorts binden we aan beiden zijden een paar glitterdraadjes in en aan de onderzijde eventueel een plukje rode polar fox:

Bind hierna de voorzijde van de snakefly af met eventueel kettingoogjes of een epoxy-kopje, dit naar eigen inzicht:

Wat een mooie uitstraling geeft is bij het afwerken van een epoxykopje het kopje te wikkelen met rood binddraad, Bigfly draad.

Ik heb een paar snakefly’s iets korter gebonden en daarbij de voorste haak boven in de haakbocht afgeknipt, zodat deze alleen een achterste haak heeft.

Heel veel bindplezier en vang ze!
Tot op de bindavond van 28 januari 2021, dan gaan we de vlieg gezamenlijk stapsgewijs binden.

Vriendelijke groet en bind ze,

Ad Werdekker.