Nieuwsbrief december 2022

Behalve de gebruikelijke presentatie- en bindavond, was er in november een snoek dag georganiseerd. In de polders onder Vianen kwamen 10 van onze leden bijeen die op een aantal manieren de snoeken belaagden. De meesten met de vliegenhengel, maar ook dood aas werd gebruikt.
Een aantal snoeken werd gevangen maar ook een paar lossers en veel volgers. Al met al, ondanks de kou, een mooie dag die voor herhaling vatbaar is!

Dan gaan we deze maand en wel op donderdag 8 december opnieuw Hans Bock verwelkomen. Hans is al diverse keren geweest, maar door zijn prima presentaties in het verleden is hij opnieuw gevraagd. Deze keer staat het vissen in reservoirs op het programma.

Ook voor de niet-vliegvissers een prima avond!

Dit zegt Hans zelf over deze avond:
Op een reservoir kan het soms lastig zijn om de code te kraken. Zeker op catch & release reservoirs, waar de vissen steeds slimmer worden. Verder kunnen de omstandigheden gedurende de dag veranderen, waardoor je bijvoorbeeld ineens niets meer vangt. Sommige reservoirs zijn erg diep en je kan je afvragen hoe je continu je vlieg op de gewenste diepte aan kan bieden.
Het bepalen van die gewenste diepte is misschien nog wel de grootste uitdaging! In de presentatie zal ik op een structurele en zo logisch mogelijke manier uitleggen hoe je te werk kan gaan om met de vlieg succesvol op een reservoir te kunnen vliegvissen. Als de tijd het toelaat zullen een tiental (!) verschillende systemen besproken worden. Daarbij komen vanzelf alle verschillende lijnen aan bod, die op een reservoir van belang kunnen zijn! Uiteraard worden ook de vliegen besproken die het verschil kunnen maken. Echter, om met Guido Vink te spreken; de vlieg is vaak het minst belangrijke onderdeel van je set-up!

Het is prettig wanneer je vooraf al je vragen hebt genoteerd, zodat ik die aan het begin van de presentatie meteen kan inventariseren. Het is motiverender voor luisteraars om antwoord te krijgen op hun eigen vragen, dan maar te hopen dat ze behandeld worden, als iemand een verhaaltje afsteekt.

Hans Bock, eigenaar vliegvisschool Hooked-on-Flyfishing.com

Een week later, donderdag 15 december gaat Ad Werdekker een snoekstreamer voorbinden.
We hebben hiervoor nodig?..
  • Haak: Partridge # 6/0 (zijn aanwezig)
  • Stevig binddraad bv. Gsp.
  • Twee kleuren bucktail kleur naar keuze.
  • Veren uit een skin (zie foto op website), zijn veelal de veren waar weinig mee gedaan wordt.
  • Glitterdraden.
  • Enkele drupjes secondelijm.
  • 3D-ogen 6-10 mm
  • UV-finish voor het kopje met bijbehorende lampje.

Voor een uitgebreide omschrijving zie onze website:
/vliegvissen/bindpatronen/2022/snoekstreamer-gebonden-op-15-december-2022.html

Voor de beginnende binders zal er weer een wat eenvoudiger vlieg gebonden worden.
En voor de niet-binders, kom ook langs. ook de bindavonden zijn uitermate leerzaam, en niet onbelangrijk: het is elke avond weer gezellig

Alle clubavonden beginnen om 20.00 uur.
En zoals gebruikelijk; koffie/thee (met een koek(je)) staan klaar.
Ik wil nog eens benadrukken dat alle avonden voor iedereen toegankelijk zijn. .
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is nog steeds:
3991 DX Houten.

Dan nog even de voorlopige agenda voor de komende maanden:
  • 12 januari Nieuwjaarsbijeenkomst; een korte foto impressie van het WK masters in Italië door Bram Zanis, een hapje en een drankje, verloting, 2e hands verkoop.
  • 19 januari gewijzigd: presentatie Hans van Klinken (uitvinder van de Klinkhammer)
  • 9 februari Pieter Bas Broeckx, Hogere Viskunde
  • 16 februari bindavond
  • 9 maart Algemene vergadering incl. hapje drankje en verloting.
  • 16 maart bindavond
Blijf gezond. Dan spreken we elkaar binnenkort weer.