De Wooley Bugger, gebonden op 19 september 2024

Hallo clubvrienden/vliegbinders.

Wij hebben het gekscherend wel eens over een vlieg met vanggarantie.
Nu, als er een vlieg is die daar heel dicht bij in de buurt komt is het wel deze: De Wooly Bugger.

De Wooly Bugger, de vlieg die we op donderdag 19 september 2024 gaan binden staat bij mij voor wat betreft de forellenplas zoals de Berenkuil met stip in de top drie.
Vrijwel altijd start ik in de Berenkuil met deze Wooly Bugger en vaak met succes.
Ook in de stroomversnellingen op de Duitse rivieren heeft hij zijn dienst dik bewezen.
Reden te meer om er een dikke handvol van in de vliegendoos te hebben als we op pad gaan om forel te vangen. Hij stelt weinig teleur.

Dit kleine streamertje strip ik na de worp bijna altijd met kleine rukjes van zo’n 10 cm al dan niet versneld binnen en een aanbeet na soms een mooie boeggolf is dan niet te missen, en hangen die vis!

Wat hebben we nodig om de Wooly Bugger te binden?..
  • Haak: TMC 5212 # 10.
  • Stevig zwart binddraad.
  • Messing kraal 3 mm.
  • Zwarte Marabouveer.
  • Zwarte hackleveer, rekening houdend met de maat van de haak,
  • Koperdraad voor de ribbing.
  • Dun zilvertintsel voor in het staartje en voor de ribbing.
  • Pauwenfibers voor het lijfje

We gaan binden:
We knijpen de weerhaak van de haak plat schuiven de koperkraal op de haak en zetten de haak in de vice.
Vervolgens wikkelen we de binddraad op de haaksteel tot boven de haakpunt en selecteren een bosje zwarte maraboufibers van de marabouveer.
Hierna binden we het bosje marabou op de haaksteel:

Als we de marabou stevig op de haaksteel gebonden hebben plukken we,( niet knippen )
met de vingers het staartje op maat in de lengte van de haaksteel.
Hierna binden we het koperdraadje voor de ribbing naar achteren in en ook het zilvertintsel voor de schittering in het staartje. 2 a 3 fibertjes tintsel aan weerszijde is genoeg.
Zie foto:

Vervolgens binden we 3 a 4 lange zilvertintsel fibers op dezelfde plek in om daar een ribbing van over het lijfje te wikkelen. Hierna ook twee pauwenfibers voor het lijfje op dezelfde plek inbinden:

Van de pauwenfibers wikkelen we een mooi lijfje over de haaksteel naar voren en knippen het restant weg.
Met de lange zilvertintselfibers ribben we tegendraads een mooie ribbing naar voren over het lijfje en knippen het restant ook af:

Nu staat het koperdraadje nog steeds fier naar achteren. Met dit koperdraadje wikkelen we zo over de hackleveer nog een ribbing.
We gaan nu eerst een hackleveer selecteren en binden deze achter de koperkraal in.
Het binddraad laten we daar hangen:

Met behulp van de hackleplayer wikkelen we de hackleveer mooi gesegmenteerd naar achteren en binden deze met het eerder genoemde koperdraadje af waarbij we gelijk met het koperdraadje een ribbing naar voren maken. De ribbing wel in tegengestelde richting over de hackleveer wikkelen. Dus de veer rechtsom en het koperdraad linksom de haaksteel. Het restant knippen we weg:

Hierna knippen we het restant van de hackleveer af en binden met het binddraad achter de kraal de Wooly Bugger af en klaar is de vlieg: