De mop fly, gebonden op 21 september

Hallo clubvrienden/vliegbinders.
De 23e september as. staat in het teken van het 50 jarig jubileum van HSV De Bilt, een mijlpaal op zich.
Dit wordt met de leden gevierd bij De Berenkuil in Putten-Nijkerk.

Sommige van ons zullen zich afvragen "wat moet ik daar voor vlieg inzetten?..".
Er zijn vele mogelijkheden dat spreek natuurlijk voor zich.
Ik zal er een paar noemen waar ik, en ik ben een Berenkuil visser, mooie forellen op gevangen heb.
Ik heb heel goede resultaten geboekt met de Wooly Bugger, bij voorkeur zwart.
Ook de GRHE doet het soms heel goed.
Er zijn dagen dat er met de Buzzer op de juiste diepte heel goed te vangen is.
Ook een Snakefly in verschillende kleuren kan heel succesvol zijn.
Betreffende droge vliegen zijn de Griffith Gnat en een Sedge soms ook niet te weerstaan. Uiteraard zijn er veel meer mogelijkheden.
Van de vliegen die genoemd zijn staat het bindpatroon ook op onze website onder vliegvissen/bindpatroon.

Op de eerste bindavond van het nieuwe bindseizoen 2023-2024 op donderdag 21 september gaan we om te beginnen een niet al te moeilijke vlieg binden die ook nog meer dan uitstekend ingezet kan worden op de 23e september en wel de Mop-Fly.

Op een van mijn laatste visdagen bij De Berenkuil in de maand mei ( in de zomer vis ik liever elders ) was hij in de signaal groene kleur, goed voor een paar mooie dikke forellen.
Deze vlieg kan in alle kleuren gemaakt worden van de uitsteeksels van een huishoudmop, een dweil waar de vloer mee gedweild wordt. Te koop voor weinig bij oa de Action.
Ik zal voor alle aanwezigen op de bindavond de uitsteeksels van de mop in verschillende kleuren meenemen.

We gaan binden...

We knijpen de weerhaak plat, schuiven de kraal op de haak en zetten de haak in de vice:

Bij De Berenkuil is weerhaakloos vissen verplicht.
Vervolgens zetten we het binddraad, in mijn geval Fluo rood/oranje, achter de kraal
op de haaksteel:

Hierna knippen we eventueel het ( Mop ) lijfje op maat, iets schuin wegknippen.
Ik zet bij het vastbinden van het lijfje een minuscuul drupje secondelijm op de haaksteel.
We binden het lijfje achter de kraal vast op de haaksteel waarbij we enkele mm strak om de haaksteel binden dit voor het hackeltje en de dubbing.
Vervolgens nemen we een hackleveertje en binden dit op de haaksteel tegen het lijfje vast:

Met twee a drie wikkelingen maken we een hackle kraagje en binden dit af:

Hierna wikkelen we een klein plukje Spectra dubbing achter de kraal voor de schittering van deze draadjes die dat teweeg kan brengen:

Vervolgens met enkele wikkelingen Fluodraad de vlieg afbinden:

We kunnen deze vlieg ook met een tungstenkraal binden voor het iets dieper vissen.
Langzaam binnenstrippend heeft deze vlieg mij op De Berenkuil mooie vangsten opgeleverd.

--> Veel bind- en visplezier en tot op de bindavond 21 september!

Vriendelijke groet Ad Werdekker.