Nieuwsbrief oktober 2021

Het binnenseizoen zit erop. Een prima verlopen algemene ledenvergadering met in de pauze een wel hele grote verloting door de prachtige spullen die Ad Herremans had achtergelaten en daarna nog een schitterende fotoreportage van het Groenlandavontuur van Ineke

En dat alles onder het genot van een hapje en een drankje! Zo kan vergaderen zo maar leuk zijn! En zeker als er dan ook nog 2 nieuwe bestuursleden zijn bijgekomen, Ineke en Ad.

Een week later een bindavond met Jay Lee. Jay bond een tweetal hele mooie droge vliegen voor. Met de “humpy” hadden velen nogal problemen om die mooi na te binden. Maar thuis zal het al oefende wel lukken.

We pakken de draad in oktober weer op met op 14 oktober een presentatie door Maikel van Breugel, met als titel:
Vissen op zeebaars; begin er niet aan! Het werkt zeer verslavend.

Maikel probeert met jullie zijn ervaringen te delen van het vissen op zeebaars met (kunst)aas in en rond het sluizengebied van IJmuiden. Stekken, getij, vangsten en sterke verhalen komen aan bod.
Verwacht geen gelikte presentatie of een verhaal afgestemd op de vliegvisserij, maar wel tips op basis van zijn eigen vangsten en missers. Dus ook de niet-vliegvissers komen deze keer zeker aan bod.

Dan op donderdag 21 oktober weer een bindavond o.l.v. Ad. Gebonden wordt een Daddy Longleg (langpootmug). Deze stond in november vorig jaar al op het programma maar door de corona perikelen verzet naar nu.

Dit insect kom je momenteel in groten getale in de natuur tegen en het bijvoorbeeld op de forellenputten uitstekend doet. Ad zelf noemt het een najaars killer.
De vlieg lijkt moeilijk te binden met z’n lange pootjes, de externe body en de vleugeltjes maar stap voor stap is het ook voor de beginner goed te doen. Een uitdaging dus.
Wat hebben we nodig om de Daddy Longlegs ( DL ) te binden?..

• Een niet te dunne naald, ongeveer 5 cm lang.
  • Dun zwart binddraad.
  • Haak: TMC 900 bl. #12. (je weet het inmiddels, die krijg je weer gratis van Hsv de Bilt)
  • Dun hertenharen fibers minimaal 3 à 4 cm lang.
  • Fazantenstaart fibers bruin of zwarte/bruine dunne flexibele borstelharen voor de pootjes. ( 6 stuks ) de fibers zijn het beste te knopen met behulp van een pincet.
  • Pootjes gaan we op de bindavond knopen.
Omdat de fibers uit de fazantenstaart nogal kwetsbaar zijn, gaat Ad’s voorkeur uit naar de borstelharen. Ad brengt deze mee naar de komende bindavond. Bekijk zelf wat je voorkeur heeft. De pootjes op de foto’s (zie website) zijn van borstelhaar.

Veerpuntjes voor de vleugels. Mooiste veertjes zijn de Blue Dun kleur. Ad gebruikt Grizzlypuntjes.
Hackleveertje voor het lijfje, eveneens Grizzly. Let op de haakmaat # 12.

Om de hertenharen mooi om de naald te positioneren is het handig het buisje van een balpen te gebruiken. Zie foto 5 op de website met het blauwe hulpstukje.
Voor een uitgebreid bindpatroon met foto’s zie de site van Hsv de Bilt:
/vliegvissen/bindpatronen/bindpatroon-daddy-longlegs-gebonden-november-2020.html

Ik wil nog eens benadrukken dat de bindavonden ook voor niet-binders heel gezellig en leerzaam zijn. Trouwens, alle avonden zijn ook voor niet-vliegvissers interessant.

Noteer ook alvast de volgende data:

• 4 nov. Presentatie van Bram Zanis over het WK 2019
  • 11 nov. Bindavond o.l.v. Ad (Perdigonnimf)
  • 9 dec. Presentatie door Sepp Fuchs, onderwerp vissen in Oostenrijk
  • 16 dec. Bindavond o.l.v. Ad

Altijd op donderdagavond en we beginnen alle avonden steeds om 20.00 uur dus ook de bindavonden.

En voor wie het nog niet weet; koffie/thee (met een koekje) staat klaar.
Ook niet-leden zijn weer van harte welkom!

Het adres is ongewijzigd:
3991 DX Houten.

Blijf gezond. Dan spreken we elkaar binnenkort weer!

We moeten ons uiteraard nog steeds aan de corona-regels houden. We gaan er van uit dat een ieder die komt gevaccineerd is of kort tevoren negatief getest.
Er wordt een lijst bijgehouden van de aanwezigen.
Natuurlijk is dit alles onder het voorbehoud dat e.e.a. natuurlijk weer aangepast kan worden zodra er wijziging in de corona-situatie komt, zowel positief als negatief.