Nieuwsbrief oktober 2019

Het zomerseizoen 2019 zit er op.

Hier even een terugblik:.
De werples in Wijk bij Duurstede kon helaas niet doorgaan i.v.m. ziekte van Krijn.

De Kyl

Het weekend vissen in de Kyll bij Kyllburg was een groot succes. Maar liefst 15 leden waren erbij. Bram gaf aan hen die dat wilden les in het Tsjech nymphen. Daar werd door een aantal mannen aan deel genomen en met veel succes, zij vingen hierna behoorlijk grote forellen.
De gezamenlijke maaltijden waren één groot feest. Er zijn nu al aanmeldingen voor volgend jaar!!

Cothen

In augustus een woensdagavond vissen in de put in Cothen. 75 forellen waren er uitgezet. Ik denk dat ze er allemaal door de heren zijn uitgehaald.
In september een gezamenlijke visactiviteit aan de Lek bij Vianen. Vissen op winde, werd vangen van roofblei (niet al te groot) en later ook nog wat windes.

Binden en presentaties

Afgelopen donderdag zijn we weer begonnen met het maandelijkse ritueel van een presentatie- en een bindavond.
Richard Maree gaf een prima presentatie over het vliegvissen op zeeforel in Denemarken, en dan op het eiland Funen in het bijzonder. Een uitermate boeiende en informatieve avond, bijgewoond door een volle zaal, waaronder ook weer een paar nieuwe gezichten.

Donderdag 14 oktober. a.s. 19.30 uur gaan we weer binden met Ad.
Zoals het laatste bindseizoen gewoonlijk was kunnen de leden op de bindavond zelf aangeven welke vlieg er voor de komende bindavond op het programma staat.
Om het niet al te ingewikkeld te maken wil Ad de komende bindavond aftrappen met het binden van een zeer aan te bevelen nimfje voor de forellenput en wel de Quill Buzzer. Een nimfje die op simpele maar zeer doeltreffende wijze gevist kan worden.
Meestal onder de beetverklikker op de gewenste diepte met de wind mee laten drijven.

Ad heeft nog een filmpje aangeraden dat het vissen op de BUNG goed in beeld brengt, voor de liefhebbers:

Wat moeten we meenemen om de buzzer te binden.?
  • Haak bv. TMC 2487 # 10 tm 14 (foto is haakje 12) of een soortgelijke haak. (haken zijn er van de vereniging).
  • zwart binddraad.
  • Quill van de pauwenfiber, stripje van de pauwenfibers waarvan de harige fibertjes zijn weggegumd.
  • Rode of gele biots voor de cheeks.
  • Stripje UV tinsel voor de extra schittering.
  • Voor de afwerking een heel dun laagje UV vernis.
  • UV-lamp om de vernis uit te harden.
  • Desgewenst kan de Buzzer voorzien worden van een ribbing en een kontje zoals oa bij de groene Buizer te zien is. Het lijfje hiervan is van zwart binddraad gewikkeld.

Binden met Bram en AD

Donderdag 7 november 19.30 uur. (LET OP!! Dit is dus de eerste donderdag van de maand, anders dan normaal). Bindavond met Bram Zanis. In vervolg op het weekend in Kyllburg gaan Bram en Ad wat Jig nymphen met ons binden.
Deze avond gaan we 2 basisvliegen maken voor het vissen met de “French of Czech” style. Maar die zeker ook gevist kunnen worden onder een indicator.
Deze basis vliegen kun je later naar eigen inzicht “pimpen” volgens je eigen kennis en kunde.
We zullen binden vanuit het principe “less is more”.
De benodigdheden zijn:
  • BZ - Standaard Pheasant tail Jig Nymph
  • •Jig Haken standaard # 16 - # 14 (Hanak H 400 BL of gelijkwaardig) **
  • •Slotted tungsten beads 3.0 en 3.5 mm Goud
  • •Fazantstaart bruin
  • •Koper of gouddraad 0.12 mm (medium/fine)
  • •Cull de Canard (Eendekont veertjes naturel)
  • •Knetter Fluo orange floss
  • •Bruin binddraad
  • •Hends spectra dubbing nummer #46 (eventueel #45) **
  • •Cock de Leon hackles brown eventueel dark Speckled

BZ - Red Arsed Jig Nymph
  • •Jig Haken standaard # 16 - # 14 (Hanak H 400 BL of gelijkwaardig) **
  • •Slotted tungsten beads 3.0 en 3.5 mm Zilver
  • •Zilverdraad 0.12 mm (medium/fine)
  • •Red holographic tinsel / flashabou
  • •Zwart binddraad
  • •Hends spectra dubbing nummer #45 (eventueel #46) **
  • •Cock de Leon hackles dark Speckled
** haken worden door de vereniging geleverd.

Dinsdag 12 november wordt er door de V.N.V. een presentatie-avond georganiseerd in het gebouw van S.V.N. te Bilthoven. De presentatie wordt gegeven door Pieter Bas Broexk en heet: Hogere Viskunde. Het begint om 20.00 uur, maar vanaf 19.30 ben je welkom voor een kop koffie of thee. Graag even aan mij doorgeven of je interesse hebt. Via email of telefoon. Ik geef de namen dan door aan de V.N.V.

Donderdag 21 november 20.00 uur. Demonstratie zelf leaders maken door AD  Werdekker!

Graag tot ziens op één of meerdere donderdagen in De Grund, De Poort 79, Houten:

Sociaal Cultureel Centrum De Grund, De Poort 79, 3991DX, Houten.

De koffie en/of thee staan warm en is ook nog eens gratis, ook voor NIET leden!

Vriendelijke groet

henri.oostendorp@gmail.com