Mei 2016, De Dyrett

De Dyrett, vlieg van de maand mei 2016,

Zo rond deze tijd wordt het weer tijd om met de droge vlieg te gaan vissen.
Vooral voor de liefhebbers die naar de Duitse of andere forelrivieren in Europa gaan is dit een droge vlieg die zeer aantrekkelijk is voor de forel en die garant staat voor vangsten.
Uit ervaring weet ik dat de Dyrett, een droge vlieg is die niet onder te krijgen is door zijn drijfvermogen en ook nog een uitstekende vanger is.
En wat ook niet onbelangrijk is, hij is niet moeilijk te binden.
Wat het nu moet voorstellen is altijd de vraag bij heel veel nabootsingen. Ik voor mijzelf denk bij deze vlieg altijd aan een rupsje i.o.d.
De Dyrett kan in div. kleuren gebonden worden, wel altijd in dezelfde opzet.
Succes met het binden.

Wat hebben we nodig.

Droge vlieghaak: b.v. een Gamagatsu F 116 # 12 of iets dergelijks.
Binddraad: UNI-Thread 8.0 kleur geel.
Hertenhaar: kleur groen.
Dubbing: spectrablend dry Fly, kleur olive groen.
Hackleveer: grizzly maat overeenkomend met de haakmaat.

Het binden.

Zet de haak in de vice en breng de draad op de haaksteel.
Begin bij de haakbocht laat een stuk binddraad ongeveer 25 cm achter de haakbocht uitsteken. Dit stuk binddraad benutten we zo voor het afbinden nar voren van de Hackleveer.
Wikkel het binddraad naar het haakoog.
Knip een bosje hertenhaar van de huid en stop dit in de hairstacker om alle punten van het plukje hertenhaar bij elkaar te "kloppen".
Zorg ervoor dat er geen zgn. onderhaar meer tussen het hertenhaar zit, verwijder dit voor het inbinden met bv. een stofkammetje of pluk het er uit.
Neem het bosje hertenhaar uit de hairstacker en knip de haren aan de dikke kant gelijk.
Neem vervolgens het bosje hertenhaar tussen duim en wijsvinger en bind het bosje, beginnend achter het haakoog in op de haaksteel met inachtneming van het feit dat de punten van het bosje haar ongeveer een derde van de haaksteellengte achter de haakbocht moet uitsteken. Een staartje dus.
Laat de rest, de dikke haren van het bosje, aan de voorzijde van de haaksteel uitsteken.

Breng bij het inbinden van het bosje haar de duim en wijsvinger met het bosje haar vlak boven de haaksteel net achter het haakoog en sla het binddraad een keer om het bosje zonder de haaksteel mee te nemen. Hierdoor schuift het bosje niet direct bij het inbinden om de haaksteel.
Na de eerste slag binddraad om het bosje de draad ongeveer 1 a 2 mm achter het haakoog op de haaksteel inbinden en voorzichtig aantrekken. Zo blijft het bosje OP de haaksteel liggen en blijft er ook ruimte over voor het afbinden van de vlieg.

Bind nu ook naast het bosje hertenhaar de hackeleveer in. Deze veer moet naar voren uitsteken want hij wordt zo over het lijfje naar achteren gehackled.

Als het bosje en de veer aan de voorzijde van de haaksteel goed vastzitten wikkel dan de draad om het lijfje naar de haakbocht. Zorg ervoor dat het hertenhaar bij het inbinden boven op de haaksteel blijft liggen.
Breng vervolgens wat dubbing op de draad en wikkel dit met de bobinholder weer naar voren tot net achter het opstaande hertenhaar.
Vervolgens de hackleveer tegengesteld met gelijke segmentjes over het lijfje naar de haakbocht hackelen en daarna met het stuk binddraad dat achteruitsteekt in tegengestelde richting afbinden.

Met deze draad tevens tussen de hacklefibers naar het haakoog wikkelen. Zorg ervoor dat de hacklefibers overeind blijven staan door dit met een zigzag beweging te doen. Bind deze draad af en knip het restant weg.
Wikkel hierna enkele wikkelingen binddraad onder het vooruitstekende bosje hertenhaar net achter het haakoog zodat deze fibers schuin overeind gaan staan.
Knip vervolgens het bosje hertenhaar af maar laat ongeveer 2 mm staan.
Hierna met een puntschaartje een Vjte knippen aan de onderzijde in de lengterichting van de hackle. Daardoor staat de vlieg wat mooier op het wateroppervlak.
Hierna de vlieg afbinden.

Veel bind- en visplezier.

Vriendelijke groet Ad Werdekker.