Dubbelhandig vliegvissen op.. Zeebaars?!

Het volgende artikel is geschreven door vliegvis vriend- en collega Jos Michels. Jos hartelijk bedankt voor je leuke bijdrage!!!

Oefffff…………….. vliegvissen op zeebaars.

Ik was er al een poosje mee bezig. Hoe vang ik een zeebaars?. Hoe, wat, waar, wanneer??????.
Na alle speurtochten en voorbereidingen was er uiteindelijk nog 2x een workshop georganiseerd door zeebaars expert Edwin Kerssies (Dyckers.com) met de leden van een vliegvisvereniging, waarbij er daadwerkelijk ook nog gevist werd in de wateren van de Maastvlakte.
'WOW!', dacht ik……….. Dit is echt super leuk en spannend om te doen! En.. ik ving pardoes mijn eerste zeebaars. Ik was verkocht. Hierna was ik wekelijks te vinden in de kanalen en havens van de Maasvlakte. Een heel bijzonder en uitgestrekt gebied met misschien wel de beste mogelijkheden voor zeebaars in Europa.

Kan het nog mooier in zo'n lelijk gebied?!

Maar.. een dagje op zeebaars vissen sloopte me wel. Dus ja, ‘s avonds uitgeteld op de bank met een lekker wijntje. Week in week uit naar de Maasvlakte en de hele dag strompelen over die verrekte rotsen en eindeloos casten voor die ene vis, die ik soms ook niet wist te vangen..  In de loop van de tijd kreeg ik door het eindeloos werpen echt last van mijn arm.
'Dit ga ik niet volhouden tot mijn 75e!',  dacht ik. Dit moet echt anders. Anders, met minder energie waardoor ik het wel vol kan houden..
Dus hup weer achter de computer op zoek naar een alternatief… Daar mijn interesse al eerder lag bij dubbel-handig werpen, kwam ik al vrij snel bij het werpen met een Switch hengel terecht...

De eerste stappen met het dubbelhandig werpen..

Makkelijker gezegd dan gedaan! Hoe meer je er over leest hoe minder je ervan snapt. Al die hengels. Maar nog 10x erger zijn al die verschillende Skagit -, Skandi-lijnen en T-tips. Ik zag werkelijk door de bomen het bos niet meer. Ik had hulp nodig van een expert. Dus hup met mijn nieuwe Switch hengel naar Ton Temming (Traditional.nl).
Na enig advies en instructie met een aantal lijnen en T-tips en flink wat Euro’s armer terug naar huis. Oefenen en nog eens oefenen met alles wat ik had geleerd, gelezen en gezien op Youtube.

Het lukte natuurlijk voor geen meter. Ik kreeg de lijn er nauwelijks uit. Ik had echt behoefte aan uitleg en begeleiding!

Help is underway..!

Heel gelukkig organiseert diezelfde Ton Temming samen met double handed cracks als Hans Boomsluiter, jaarlijks een Free Class Spey Casting aan de Haarijnse Plas bij Utrecht. Helemaal gratis en voor niks!

Oefenen onder barre temperaturen aan de Haarijnse plas..

Met de hulp van de vrijwilligers heb ik daar veel geleerd over C-cast, D-loop, Spey-cast, T-snap en de motoriek en timing van het werpen. Het is echt een totaal andere techniek dan ik de afgelopen 40 jaar heb gedaan met single-handed casten! Oefenen, oefenen en oefenen is de remedie. Waarbij je jezelf constant af moet vragen: “waarom gaat het fout?!”.
 Maar misschien nog wel belangrijker: "Waarom gaat het nu WEL goed???!!!"

Helden van de Haarijnse plas.. de Speyclass 2017

Door daar voortdurend bewust van te zijn komt de vooruitgang vanzelf. De worpen komen steeds verder en worden vooral constanter. Het gaat steeds vaker goed. Hierdoor wordt het werpen zelf ook leuker -en wordt het leuker om te doen!

The proof is in the eating..

Na de hele winter wekelijks te hebben geoefend was ik er klaar voor. Klaar voor de praktijk. Na een ietwat onzeker begin heb ik nu echt de smaak te pakken en heb Ik mijn doel bereikt: vliegvissen op zeebaars met veeeeeeel minder energie.

Vis! Dubbelhandig gevangen...!

Single-handed gebruikte ik meestal 3 tot 4 worpen om op lengte te komen. Met een Switch of Spey cast gaat dat dus in 1 worp. En ook nog eens een stuk verder!! Tel uit je winst………………en je vangt er ook nog vis mee ?

Veel werp-en visplezier!

Zeebaars op de kant!