Opgelet, belangrijke informatie!

VISpas en gezamenlijke lijst van wateren.

Vissen betekent altijd een geldige VISpas en de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren mee.
Geen VISpas en of Gezamenlijke Lijst bij, dan krijgt u bij controle een proces-verbaal. De boete bedraagt bij vissen met één of twee hengels €120,-- en bij drie of meer hengels €280,--.
Soms is ook nog een verenigingsvergunning of lijst van verenigingswater of federatief water nodig, indien het water waar u wilt vissen niet in de Gezamenlijke Lijst staat vermeld. Controleer dit vooraf.

Kinderen tot en met 13 jaar, mits onder begeleiding van een volwassene, die in het bezit is van de juiste papieren, mogen met één hengel zonder vergunning vissen. Kinderen t/m 13 jaar die zonder begeleiding gaan vissen, dienen altijd een JeugdVISpas bij zich te hebben. Voor €10 kun je jeugdlid worden, daarbij krijg je de JeugdVispas en 4 x per jaar het magazine Stekkie.

Bestaande leden van de HSV De Bilt krijgen bij verlenging van hun lidmaatschap (aanvullingen op) de Gezamenlijke Lijst gelijktijdig met de VISpas toegezonden. U krijgt echter niet ieder jaar een Gezamenlijke Lijst. De huidige lijst is geldig tot en met 2015. Gooi de lijst dus niet na afloop van het jaar weg!

Bent u de Gezamenlijke Lijst kwijt geraakt dan heeft u twee opties:
  1. Vraag een nieuwe Gezamenlijke Lijst aan bij Sportvisserij Nederland, kosten €3,50.
  2. Print via de site VISpas bestelmodule de gezamenlijke, federatieve lijst uit.(Feitelijk zijn de eerste 9 bladzijden en de bladzijde met het water waar u wilt vissen voldoende)

Nieuwe leden die online hun VISpas bestellen krijgen niet automatisch bij hun inschrijving de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren meegezonden. Zij dienen op het inschrijfformulier aan te geven dat zij de lijst tegen betaling van €3,50 toegezonden willen krijgen. Door omstandigheden is de Lijst in De Bilt niet bij een lokale hengel-sportwinkelier af te halen. Indien u geen toezending wenst dient u gebruik te maken van optie 2 zoals bovenstaand genoemd.

DIGITALE LIJST VAN VISWATEREN: VISPLANNER APP

Al geruime tijd probeert Sportvisserij Nederland om een digitale vorm van de Lijst met Viswateren (de VISplanner App) als onderdeel van de schriftelijke toestemming, geldig te krijgen.
De VISpas, samen met de VISplanner App vormt dan je toestemming om ergens te mogen vissen.